Κυριακή, 15 Νοεμβρίου 2009

Το νέο πλαίσιο για αναθέσεις Δημοσίων Έργων

Απο την Καθημερινή
15/11/2009
Του Γιωργου Λιαλιου

Νομοσχέδιο θα προβλέπει συνδυασμό του μαθηματικού τύπου και του μειοδοτικού συστήματος

Νέο πλαίσιο για την ανάθεση δημοσίων έργων έρχεται πριν από τα Χριστούγεννα. Το σχέδιο νόμου θα δοθεί για τρίμηνη διαβούλευση πριν από τις γιορτές, προκειμένου να κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές του καλοκαιριού. Αυτός είναι ο στόχος του υπουργείου Υποδομών, προκειμένου να επαναπροκηρυχθούν με το νέο πλαίσιο μέχρι τα τέλη του 2010 οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι και άλλα μικρότερα έργα, οι διαγωνισμοί των οποίων θα έχουν στο μεταξύ ακυρωθεί.

Εχοντας πλέον ολοκληρώσει έναν πρώτο κύκλο ενημέρωσης και επαφών με υπηρεσιακούς παράγοντες και εκπροσώπους του τεχνικού κόσμου, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θέτει πλέον σε πρώτη προτεραιότητα την αναθεώρηση του πλαισίου για τα δημόσια έργα. Συγκεκριμένες κατευθύνσεις για τον τρόπο λειτουργίας του νέου πλαισίου δεν υπάρχουν ακόμα, καθώς η επεξεργασία του δεν έχει ξεκινήσει.

Ωστόσο, ο υπουργός σε δημόσιες δηλώσεις του έχει δώσει το γενικό πλαίσιο. Θα πρόκειται για έναν συνδυασμό των θετικών σημείων των δύο τελευταίων νόμων (του μαθηματικού τύπου του ΠΑΣΟΚ και του μειοδοτικού συστήματος της Νέας Δημοκρατίας) και θα δίνει έμφαση στα θέματα διαφάνειας, η οποία ήταν ένα από τα αδύναμα σημεία των προηγουμένων πλαισίων.

Το νέο σχέδιο νόμου για τα δημόσια έργα θα έχει δύο «πρωτιές»:

Ενδέχεται να είναι το πρώτο που θα εκπονηθεί από εξωτερικούς συνεργάτες και όχι από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών (πρώην Δημοσίων Εργων). Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο κ. Ρέππας εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο της ανάθεσης σε εξωτερική ομάδα (λ.χ. σε πανεπιστημιακούς ή σε φορέα που χαίρει εκτίμησης από το σύνολο του τεχνικού κόσμου), καθώς πιστεύει ότι ο συνδυασμός υπηρεσιακών παραγόντων και πολιτικών συμβούλων δεν έχει αποδώσει στο παρελθόν.

Θα είναι δημόσια η πρόσβαση στην πληροφορία. Πρώτο -αναμενόμενο- βήμα θα είναι η δημόσια ανάρτηση του σχεδίου νόμου στο Ιντερνετ (www.opengov. gr), όπως έχει γίνει και για τα υπόλοιπα σχέδια νόμου της νέας κυβέρνησης στο πλαίσιο της διαδικασίας διαβούλευσης.

Στόχος είναι ο πολίτης να έχει πρόσβαση στο πλήρες περιεχόμενο των συμβάσεων που υπογράφονται, αλλά και να ενημερώνεται εύκολα για την πορεία των εργασιών κατασκευής. Το υπουργείο Υποδομών προσανατολίζεται στη δημιουργία ιστοσελίδας στην οποία θα αναρτώνται όχι μόνο όλες οι συμβάσεις και οι αποφάσεις που αφορούν σε κάθε έργο, αλλά να γίνεται ενημέρωση (λ.χ. μια φορά το μήνα) για την εξέλιξή του. Το νέο πλαίσιο επιδιώκεται να ψηφιστεί από τη Βουλή το καλοκαίρι του 2010. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλλαγή του πλαισίου για τα δημόσια έργα ήταν η πρώτη προτεραιότητα και του προκατόχου του κ. Ρέππα, κ. Γιώργου Σουφλιά, ο οποίος παρουσίασε το νέο πλαίσιο τέσσερις μήνες μετά την ανάληψη της εξουσίας, στο καλοκαίρι του 2004.

Ακυρώσεις διαγωνισμών

Εν τω μεταξύ, οι πρώτες εξελίξεις αναμένονται πριν τα τέλη Νοεμβρίου. Πρόκειται για την πολυαναμενόμενη ακύρωση των διαγωνισμών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Στη μεν πρώτη περίπτωση, το έργο εκτός από το νέο πλαίσιο για τα έργα θα πρέπει να περιμένει και το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής (ώστε να μην προηγηθεί και πάλι το έργο... από τον σχεδιασμό). Στη δεύτερη περίπτωση αναμένονται μικρές τεχνικές τροποποιήσεις, λ.χ. τη μείωση του μήκους του αεροδιαδρόμου.

Προς ακύρωση και επαναδημοπράτηση οδεύουν και μια σειρά από μικρότερα έργα (αυτά που δημοπρατήθηκαν προεκλογικά), στα οποία έχει γίνει κατάθεση προσφορών ή αναδειχθεί ανάδοχος, αλλά δεν έχουν ακόμα υπογραφεί συμβάσεις. Αιτία είναι οι μεγάλες εκπτώσεις που έδωσαν οι εργολάβοι και οι οποίες η νέα ηγεσία υπουργείου εκτιμά ότι θα δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα στη βιωσιμότητα των έργων, καθώς και μια σειρά άλλων προβλημάτων. Οπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου, ανάμεσα σε αυτά τα έργα είναι ο άξονας Ακτίου- Αμβρακίας (μεγάλες εκπτώσεις), η τρίτη φάση του λιμένα Ηγουμενίτσας (δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση), το τρίτο τμήμα της πρώτης φάσης του λιμένα Πάτρας (ορίστηκε στον διαγωνισμό ως «θάλαμος» για την άντληση αδρανών ο ποταμός Αραξος, κάτι που απαγορεύεται). Σε ορισμένα από αυτά τα έργα θα ζητηθεί η συναίνεση των τοπικών κοινωνιών και φορέων, προκειμένου να μην υπάρξουν αντιδράσεις.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_15/11/2009__337337

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails