ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ( Τ.Ε.Ι) ΠΑΤΡΩΝ
Γραμματεία Προέδρου, Αντιπροέδρων
& Γενικού Γραμματέα
Μεγ. Αλεξάνδρου 1
Κουκούλι Πάτρας
263 34 Π Α Τ Ρ Α
Πληροφορίες: Μ. Τηνιακού
Τηλέφωνο: +30 2610 325101-2
FAX: +30 2610 369410
Βαθμός Ασφαλείας
Πάτρα 15 / 12 / 2008
Αριθ. Πρωτ.
ΠΡΟΣ: Αξ. κ. Κων/νο Μουσουρούλη
Γενικό Γραμματέα
Υπουργείου Ανάπτυξης
ΚΟΙΝ.:1. Υπουργό Ανάπτυξης
2. Υπουργό Εθν. Παιδείας
3.Πρόεδρο ΤΕΕ
4. Προέδρους ΤΕΙ Ελλάδος
5. Σύλλογο ΕΠ ΤΕΙ Πάτρας
6. ΕΕΤΕΜ
Αξιότιμε κ. Γενικέ,
Πληροφορηθήκαμε, προσφάτως, τις ενέργειες του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2002/9/ΕΚ, στο νομοθετικό πλαίσιο της χώρας μας, που αφορά στην ενεργειακή βαθμονόμηση και πιστοποίηση κτιρίων, καθώς και στο θεσμό των Ενεργειακών Επιθεωρητών.
Μελετώντας ,ωστόσο, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο προωθείται προς υπογραφή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, διαπιστώνουμε ότι η αρμοδιότητα και ευθύνη της ενεργειακής βαθμονόμησης και πιστοποίησης των κτιρίων εκχωρείται στους Διπλ. Μηχανικούς, ενώ το ΤΕΕ θεσμοθετείται ως ο φορέας πιστοποίησης.
Φαίνεται δηλ. μια πρόθεση των υπηρεσιών του Υπουργείου σας και των παραγόντων να προωθήσουν την Οδηγία 2002/9/ΕΚ ετεροβαρώς και μάλιστα εις βάρος των ΤΕΙ και των πτυχιούχων τους.
Τα ΤΕΙ και οι πτυχιούχοι τους, αγνοούνται στο συγκεκριμένο κείμενο ,ενώ δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι νόμοι-πλαίσιο 2916/2001 και 3549/2007 με τους οποίους τα ΤΕΙ εντάχθηκαν και Συνταγματικά στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας μας.
Πρέπει να τονισθεί ότι η όλη αυτή διαδικασία, μας βρίσκει αντίθετους, θεσμικά και ουσιαστικά, για τους ακόλουθους λόγους:
1. Τα ΤΕΙ, ως θεσμός, είναι κυρίως υπεύθυνα για ανάπτυξη και εφαρμογή επιστημονικών τεχνολογικών και λοιπών γνώσεων. Εν ολίγοις τα ΤΕΙ δεν έχουν ως κύριο έργο τη βασική Έρευνα, η οποία αποτελεί ευθύνη, κυρίως, των Πανεπιστημίων, αλλά την εφαρμοσμένη και στοχευμένη τοιαύτη καθώς και τις καινοτομίες.
2. Από όλα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, τα Τμήματα των Μηχανολόγων καθώς και τα λοιπά Τμήματα των Σχολών Τεχνολογικών Εφαρμογών των ΤΕΙ, περιλαμβάνουν στο πρόγραμμα σπουδών τους,1 έως 2 εξάμηνα σπουδών, με κύρια μαθήματα (θεωρία και εργαστήριο) επί των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε): Ενεργειακό Κτίριο, Βιοκλιματική, Ηλιακή Τεχνολογία, Φ/Β, Αιολικά, Υδροηλεκτρικά, βλ. http://solar-net.teipat.gr/RESlab/reslab.htm, http://www.teipat.gr/pages/mechanical/katalogos.html.
3. Υπάρχει ικανός αριθμός Καθηγητών ΤΕΙ σε όλη τη χώρα, οι οποίοι διδάσκουν επί χρόνια ενεργειακά μαθήματα ( λέβητες, ατμοστρόβιλοι ,αεριοστρόβιλοι, ενεργειακά συστήματα, Θ.Ψ.Κ κλπ) και ΑΠΕ. Έχουν, μάλιστα, αναπτύξει και προωθήσει προγράμματα εφαρμοσμένης έρευνας και διατηρούν οργανωμένα (έτοιμα προς πιστοποίηση) εργαστήρια στα οποία εκπαιδεύουν σε εφαρμογές τους σπουδαστές τους. Ειδικότερα, η Επιστημονική Έρευνα επί των ΑΠΕ στα ΤΕΙ είναι παγκοσμίως αναγνωρισμένη και στην Ελλάδα τα ΤΕΙ ευρίσκονται ομολογουμένως σε υπεροχή έναντι άλλων ΑΕΙ στον τομέα αυτόν.
4. Εν κατακλείδι, υπάρχουν ,σήμερα, ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ)τα οποία έχουν αναπτύξει σε υψηλό βαθμό τον ενεργειακό τομέα καθώς και αυτόν των ΑΠΕ (ως μέρος των προγραμμάτων σπουδών συγκεκριμένων Τμημάτων). Κατά συνέπεια, μόνο σε αυτά θα έπρεπε να δοθεί η ευθύνη πιστοποίησης, αφού διαπιστωθεί και αξιολογηθεί η εμπειρία τους και η επάρκειά τους στον τομέα αυτό, βάσει συγκεκριμένων κοινών, για όλα, κριτηρίων. Άλλωστε τούτο επιβάλλει η διαφάνεια στα περιγράμματα Σπουδών και η εξ αυτών ικανοποιητική ανταπόκριση στις απαιτήσεις των επαγγελμάτων όπως έχουν αποφανθεί αρμόδιες επιτροπές της ΕΕ αλλά και συμμερίζεται η Διακήρυξη της Bologna.
5. Δεν θεωρείται αποδεκτό να λειτουργεί άκριτα ως μοναδικός φορέας πιστοποίησης το ΤΕΕ, όταν εκπαιδευτικοί θεσμοί ,όπως το ΤΕΙ, με τεχνογνωσία και εμπειρία σε εφαρμογές στον τομέα της ενέργειας, μπορούν να καλύψουν πλήρως και τεκμηριωμένα, θεωρητικά και πειραματικά, τις ανάγκες της ενεργειακής βαθμονόμησης και πιστοποίησης κτιρίων.
Διαφορετικά, η δημιουργία Ανεξάρτητου φορέα με εκπροσώπους από ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) τα οποία να αποδεικνύουν γνώση και εμπειρία στις ΑΠΕ, θα πρέπει να εξεταστεί ως η μόνη δίκαιη και νομικά ισχυρή αντιμετώπιση του θέματος της ενεργειακής βαθμονόμησης και πιστοποίησης κτιρίων καθώς και στην αδειοδότηση των Ενεργειακών Επιθεωρητών.
6. Η ισότιμη και ισοδύναμη αντιμετώπιση των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια, η οποία προβλέπεται από τη νομοθεσία ,είναι επιβεβλημένη και επί της ουσίας . Η δυνατότητα πιστοποίησης του Ενεργειακού Επιθεωρητή πρέπει να προϋποθέτει, γνώση επί του αντικειμένου (μέρος του προγράμματος σπουδών του) συνοδευόμενη, τελικά ,από σχετική πτυχιακή / διπλωματική άσκηση. Μια λύση είναι η μετά το πτυχίο απόκτηση Πιστοποιητικού Εξειδίκευσης από το ΙΔΒΕ ή άλλες δραστηριότητες της τυπικής Κατάρτισης..
7. Η αυτόματη εκχώρηση αρμοδιοτήτων και ευθυνών Ενεργειακού Επιθεωρητή σε διπλ. Μηχανικούς (κατά την επικρατούσα αντίληψη στα μέλη του ΤΕΕ), λόγω διπλώματος Μηχανικού και μόνο και άσχετα με το αν διδάχθηκαν επαρκώς ΑΠΕ και ενεργειακά συστήματα, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών τους, δεν αποτελεί ούτε δίκαια αλλά ούτε και σύννομη, με το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο, ενέργεια.
Επί του θέματος μάλιστα αυτού θα πρέπει να τονισθεί ότι οι πτυχιούχοι των Σχολών Τεχνολογικών Εφαρμογών, λόγω των ειδικών γνώσεων που έχουν αποκτήσει από τις σπουδές τους, τόσο ως ειδικότητα όσον και ως εξειδίκευση, στα Ενεργειακά θέματα και δη αυτά των Α.Π.Ε., έχουν κερδίσει επάξια την αναγνώριση στο χώρο της Παραγωγής.
Μετά από όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω ,κ. Γενικέ, εκφράζουμε την αντίθεσή μας στο να εκχωρούνται αρμοδιότητες σε ομάδες επιστημόνων οι οποίες δεν θα μπορούν να τεκμηριώσουν εν τοις πράγμασι την ειδικότητα ή εξειδίκευσή τους στην ενεργειακή βαθμονόμηση και πιστοποίηση.
Μάλιστα, το προωθούμενο για υπογραφή Προεδρικό Διάταγμα δεν λαμβάνει υπ’ όψη την ανάγκη εναρμόνισης, των όσων διαλαμβάνεται, με την Κοινοτική νομοθεσία ( Οδηγία 2002/91/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης /12/2002 –ΕΕ L1/4.1.2003), ενώ δεν διασφαλίζεται και η ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Είμεθα αναγκασμένοι, ως μέλη της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης να καταγγείλουμε την υποβάθμιση του τομέα αυτού της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας μας, αλλά και των πτυχιούχων μας , μέσω των νομοθετημάτων που προωθούνται από το Υπουργείο σας και να σας διαβεβαιώσουμε ότι θα αγωνισθούμε για την αποκατάσταση της γενόμενης εις βάρος μας αδικίας κα διάκρισης, ακόμη και με προσφυγή μας στα Εθνικά και Ευρωπαϊκά όργανα.
Ευελπιστούμε ότι θα λάβετε υπ’ όψη σας την διαμαρτυρία και παρέμβασή μας και θα τροποποιήσετε το προωθούμενο για υπογραφή νομοθέτημα/Διάταγμα.
Θέτουμε στην διάθεσή σας την επιστημονική γνώση και τεχνολογική εμπειρία των ΤΕΙ στον τομέα αυτόν για κάθε διευκρίνιση και συμβολή στην διευθέτηση του σοβαρού αυτού θεσμικού προβλήματος.
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος του ΤΕΙ Πάτρας
Καθ. Σωκράτης Ν. Καπλάνης