Σύμφωνα με δελτίο τύπου της ΠΟΜΙΔΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων) η τυχόν θεσμοθέτηση των προτάσεων που έχουν τεθεί από το ΥΠΑΝ σε δημόσια διαβούλευση για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και για το «σώμα των ενεργειακών επιθεωρητών» θα αποτελέσουν σχετικό σκάνδαλο.
Το πλήρες δελτίο τύπου έχεις ως εξής:
Στους χαλεπούς σημερινούς καιρούς ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας, προτείνεται να υλοποιηθεί η διαδικασία της ενεργειακής επιθεώρησης και έκδοσης του «ενεργειακού πιστοποιητικού» των εκατομμυρίων κτιρίων όλης της χώρας με τις εξής απαράδεκτες παραμέτρους:
Α. Με την πλέον πολύπλοκη και δαπανηρή μέθοδο της «εκτενούς ενεργειακής επιθεώρησης», αντί της απλής μεθόδου του «κτιρίου αναφοράς», Β. Με τη θέσπιση τριών διαφορετικών επιθεωρήσεων στο ίδιο ακίνητο, αντί μιας και Γ. Με την καθιέρωση κατωτάτων ορίων αμοιβών, ώστε να κατοχυρώνονται τα συμφέροντα των επιθεωρητών, αντί της καθιέρωσης ανωτάτων ορίων, που θα κατοχύρωναν τα συμφέροντα των πολιτών!!!
Η ΠΟΜΙΔΑ ζητά την άμεση απόσυρση της όλης απαράδεκτης πρότασης που έχει τεθεί σε διαβούλευση και της υιοθέτησης βιώσιμης λύσης βασισμένης στις εξής αρχές:
1. Σύστημα ενεργειακής επιθεώρησης κτιρίων.
Ο Κ.ΕΝ.ΑΚ. υιοθετεί το χρονοβόρο και δαπανηρό σύστημα της «εκτενούς ενεργειακής επιθεώρησης», για μικρά και μεγάλα (άνω των 1.000 τ.μ.) κτίρια.
Στις περισσότερες χώρες ακολουθείται το σύστημα της «συνοπτικής ενεργειακής επιθεώρησης» με τη μέθοδο του «κτιρίου αναφοράς» («building reference») σε όλα τα κτίρια, ανεξαρτήτως μεγέθους. Π.χ. με τη μέθοδο αυτή γίνεται η ενεργειακή επιθεώρηση σε μικρά και μεγάλα κτίρια στη Σουηδία, Αγγλία, Ιρλανδία, Ισπανία, Γαλλία, Τσεχία, Πολωνία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ και τον Καναδά. Από την 1.1.2009 και η Γερμανία καταργεί την «εκτενή ενεργειακή επιθεώρηση» στα μεγάλα κτίρια και υιοθετεί τελικά και αυτή την «συνοπτική ενεργειακή επιθεώρηση» σε όλα τα κτίρια. Πιστεύουμε ότι η παραπάνω μέθοδος πρέπει να ισχύσει όχι μόνον για τα μικρά κτίρια, αλλά και για τα κτίρια άνω των 1.000 τ.μ., προκειμένου να συγκρατηθούν τα κόστη της ενεργειακής επιθεώρησης στα χαμηλότερα δυνατά όρια.
Η μέθοδος της «συνοπτικής επιθεώρησης» υιοθετείται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο μάλιστα σύμφωνα με όσα πληροφορηθήκαμε, όρισε ομάδα εργασίας αποτελούμενη από έγκριτους επιστήμονες για να καθορίσει τις τεχνικές προδιαγραφές της μεθόδου του «κτιρίου αναφοράς» για τη χώρα μας. Επίσης υιοθετείται και από την Ενωση Διαπιστευμένων Φορέων (HellasCert), καθώς και από άλλες επαγγελματικές οργανώσεις.
2. Αριθμός επιθεωρήσεων.
Το προσχέδιο του ΚΕΝΑΚ που δόθηκε στη δημοσιότητα, προβλέπει τρεις επιθεωρήσεις για το ίδιο ακίνητο:
* Αλλη επιθεώρηση/πιστοποιητικό/αμοιβή για το κέλυφος του κτιρίου,
* Αλλη επιθεώρηση/πιστοποιητικό/αμοιβή για την κεντρική θέρμανση και
* Αλλη επιθεώρηση/πιστοποιητικό/αμοιβή για κλιματιστικές συσκευές και εγκαταστάσεις. Συνεπώς προβλέπονται και τρία πιστοποιητικά, αλλά και τρεις αμοιβές ενεργειακών επιθεωρητών!!! Σημειωτέον ότι για κάθε μια από τις παραπάνω περιπτώσεις η επιθεώρηση θα γίνεται δύο φορές, την πρώτη όταν χρειαστεί να πουληθεί ή εκμισθωθεί το ακίνητο (κατά την οποία αναμένεται να εντοπισθούν σημεία που θα χρήζουν ενεργειακή αναβάθμιση) και τη δεύτερη μετά την εκτέλεση των εργασιών αναβάθμισης, προκειμένου να δοθεί στο κτίριο η βελτιωμένη βαθμολόγησή του. Συνεπώς η πρόταση περί έως και τριών + τριών = έξη επιθεωρήσεων/ αμοιβών/ πιστοποιητικών είναι απαράδεκτη τεχνικά, οικονομικά αλλά και ηθικά! Η επιθεώρηση κτιρίου θα πρέπει να είναι ενιαία και από τον ίδιο επιθεωρητή, (κέλυφος+ θέρμανση+κλιματισμός) και όχι τρεις διαφορετικές. Έτσι θα καταβάλλεται μία αμοιβή, θα συντάσσεται ένα πιστοποιητικό για όλα και όχι τρία και δεν θα υπάρχουν πολλαπλές και διογκωμένες αμοιβές, γραφειοκρατία και απώλεια χρόνου.
3. Πιστοποίηση των «ενεργειακών επιθεωρητών».
H πιστοποίηση των ενεργειακών επιθεωρητών μπορεί να γίνεται από το ΤΕΕ εφόσον αυτό διαπιστευτεί κατάλληλα, αλλά και από κάθε διαπιστευμένο αρμόδιο φορέα, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών και διεθνών προτύπων και το ευρωπαϊκό δίκαιο. Οποιοσδήποτε πιστοποιημένος ενεργειακός επιθεωρητής προερχόμενος από άλλη χώρα της Ε.Ε., αυτοδίκαια θα μπορεί να διενεργεί ενεργειακές επιθεωρήσεις στην Ελλάδα, χωρίς να χρειάζεται άδεια ή εξετάσεις στην Ελλάδα. Το μόνο απαραίτητο θα είναι η καταχώρησή του στο μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών της δικής του χώρας και να διαθέτει μεταφρασμένο πιστοποιητικό της ιδιότητάς του αυτής από το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών. Μόνον έτσι θα μπορεί να αναπτυχθεί ανταγωνισμός προς όφελος των πολιτών. Ενεργειακός επιθεωρητής μπορεί να είναι και νομικό πρόσωπο, αρκεί όλα τα μέλη του να είναι πιστοποιημένοι «ενεργειακοί επιθεωρητές».
4. Αμοιβές των «ενεργειακών επιθεωρητών».
Είμαστε απόλυτα αντίθετοι στην καθιέρωση συστήματος κατωτάτων αμοιβών των «ενεργειακών επιθεωρητών», γιατί με αυτό δεν θα δημιουργηθεί ανταγωνισμός αλλά με την «ευλογία» του Υπουργείου Ανάπτυξης, θα γεννηθεί μια νέα γενεά προνομιούχων επαγγελματιών, ένα εκπληκτικό επαγγελματικό «καρτέλ» που θα θησαυρίζει στο διηνεκές εις βάρος των ιδιοκτητών κτιρίων της χώρας - αναγκαστικών «πελατών»!
Οι αμοιβές που ισχύουν στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη για κατοικία εμβαδού 100 τ.μ. είναι ενδεικτικά στην Ολλανδία 90 € , Γερμανία 100€ , Αγγλία 110-120€, και όχι 300€ πλέον ΦΠΑ, όπως δυστυχώς προτείνεται στη χώρα μας, όπου, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, οι αμοιβές που προοιωνίζονται για έγκριση με το προτεινόμενο διάταγμα (2,5€/τ.μ. με ελάχιστο τα 300€, πλέον ΦΠΑ 19% και πρόσθετες αμοιβές για λέβητες - κλιματιστικά) είναι περίπου τριπλάσιες από τα παραπάνω ποσά! Η υιοθέτηση αμοιβών τέτοιου απαράδεκτου ύψους θα καταστήσει απαγορευτικό το κόστος της ενεργειακής επιθεώρησης η οποία κατά κανόνα θα διεξάγεται δύο φορές για κάθε ακίνητο, μία πριν, και μία μετά την εκτέλεση των εργασιών ενεργειακής αναβάθμισης (επανέλεγχος) που θα συστήσει ο «ενεργειακός επιθεωρητής» ύστερα από την πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση, κόστος το οποίο θα προστίθεται στο δυσβάστακτο, με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα, κόστος ενεργειακής αναβάθμισης των ακινήτων.
Αντίθετα, οι αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών πρέπει να είναι ανοικτές στον ελεύθερο ανταγωνισμό για να είναι και προσιτές σε όλους τους ιδιοκτήτες κτιρίων, κατοικιών κλπ., Αν λοιπόν το διάταγμα περιλαμβάνει όρια, αυτά θα είναι προεχόντως ανώτατα όρια αμοιβών, ανάλογων με αυτές που ισχύουν σε άλλες χώρες, ώστε οι ιδιοκτήτες κτιρίων να μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιθεώρησης και αναβάθμισης των κτιρίων τους, και να μην γίνονται αντικείμενα εκμετάλλευσης και κερδοσκοπίας, αφού πρόκειται για διαδικασία υποχρεωτική από το νόμο. Για το λόγο αυτό προτείνουμε την εξής ενιαία ρύθμιση για τις αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών:
«1. Καθορίζεται το εξής πλαίσιο αμοιβών για διενέργεια ενεργειακών επιθεωρήσεων κτιρίων:
α) Η αμοιβή καθορίζεται κατ΄ανώτατο όριο σε 0,75 € ανά τ.μ. επιφανείας του κελύφους του κτιρίου και σε ένα ευρώ (1,00) συνολικά, αν διενεργείται και επιθεώρηση λεβήτων και κλιματιστικών.
β) Η αμοιβή δεν θα είναι ποτέ κατώτερη των εβδομήντα πέντε ευρώ (75€) και 100€ συνολικά αν υπάρχει λέβητας και κλιματιστικό, ούτε ανώτερη των τριών χιλιάδων επτακοσίων πενήντα ευρώ (3.750€) και 5.000€ συνολικά με λέβητες και κλιματιστικά).
γ) Η αμοιβή για επανέλεγχο περιορίζεται, κατ΄ανώτατο όριο, στο 50% της αμοιβής για τον αρχικό έλεγχο.»
5. Εκπροσώπηση της ΠΟΜΙΔΑ στην Γνωμοδοτική Επιτροπή Ενεργειακών Επιθεωρητών (Γ.ΕΠ.Ε.Ε.) και τον Φ.Ε.Α.) Στο άρθρο 8 του σχεδίου διατάγματος προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης συγκροτείται στο Υπουργείο Ανάπτυξης επταμελής Γνωμοδοτική Επιτροπή Ενεργειακών Επιθεωρητών (Γ.ΕΠ.Ε.Ε.). Έργο της θα είναι μεταξύ άλλων η διατύπωση εισήγησης, μέσω της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, για συμπληρώσεις και τροποποιήσεις του νομοθετικού καθεστώτος και ειδικότερα των κοινών υπουργικών αποφάσεων που θα εκδίδονται για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου, καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας πράξης ή ρύθμισης σχετικής με το αντικείμενο των Ενεργειακών Επιθεωρήσεων και των Ενεργειακών Επιθεωρητών, η διατύπωση εισήγησης προς τον Υπουργό Ανάπτυξης για την ανάγκη διενέργειας ελέγχων, τακτικών, δειγματοληπτικών ή κατόπιν καταγγελίας επί υποθέσεων διενεργηθεισών ενεργειακών επιθεωρήσεων και έκδοσης ενεργειακών πιστοποιητικών προς διαπίστωση της ορθής καταγραφής της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, επιθεωρήσεων λεβήτων, εγκαταστάσεων θέρμανσης και κλιματισμού και εν γένει της ποιότητας και εγκυρότητας αυτών, μετά από πρόταση του ΚΑΠΕ.
Επίσης στο σχέδιο του ΚΕΝΑΚ προβλέπεται και η ίδρυση Ανεξάρτητου Φορέα Ελέγχου και Αξιολόγησης (ΦΕΑ) από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων της χώρας μας και της Ευρώπης γενικότερα είναι το μεγαλύτερο σε έκταση και κόστος σχέδιο που επιχειρείται να υλοποιηθεί από τη Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό πρακτικά δεν μπορεί να επιτευχθεί αν δεν υπάρξει ενημέρωση και συμμετοχή των ιδιοκτητών ακινήτων όλης της χώρας, όπως ρητά προβλέπει άλλωστε και το άρθρο 12 (Ενημέρωση) του ν. 3661/2008 για την Εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια.
Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε ένα από τα επτά μέλη της Γ.ΕΠ.Ε.Ε. και ένα από τα μέλη του Ανεξάρτητου Φορέα Ελέγχου και Αξιολόγησης (ΦΕΑ) του Υπουργείου Ανάπτυξης, να προέρχονται από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) η οποία εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες κτιρίων της χώρας μας. Η συμμετοχή μας θα βοηθούσε σημαντικότατα το έργο του Υπουργείου στην ενημέρωση και υλοποίηση της εξοικονόμησης ενέργειας στα υπάρχοντα κτίρια.