Παρασκευή 24 Ιουλίου 2009

Νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ - Ακρόαση φορέων

Απο το Αθηναικό Πρακτορείο
Α. Μακρίδης

Με αναγνώριση θετικών σημείων στο νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ, αλλά και μεταξύ τους διαφωνίες σχετικά με τα επίμαχα σημεία του, παρουσιάστηκαν σήμερα από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, οι φορείς της τριτοβάθμιας εκπαιδευτικής κοινότητας. Το νομοσχέδιο «ολοκλήρωσης της ανωτατοποίησης των ΤΕΙ», όπως παρουσιάστηκε από τον εισηγητή της πλειοψηφίας Λ. Αυγενάκη και τον υφυπουργό Παιδείας Σ. Ταλιαδούρο, υπερψηφίστηκε επί της αρχής από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, καταψηφίστηκε από ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ,ενώ ο ΛΑΟΣ επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.

«Αγκάθι» επί χρόνια για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΙ - κυρίως εκεί που οι ειδικότητες εφάπτονται εκείνων των Πολυτεχνείων - οδήγησαν το υπουργείο Παιδείας σε μια ρύθμιση που άφησε ανικανοποίητη τη μεγάλη πλειοψηφία των φορέων: «Το υπουργείο Παιδείας που είναι το αρμόδιο, καθορίζει το επαγγελματικό προφίλ του πτυχιούχου των ΤΕΙ - όπως συμβαίνει αντίστοιχα για τα Πανεπιστήμια, κατόπιν ακρόασης των Συμβουλίων ανώτατης τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ και ΣΑΤΕ), ώστε να μην υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις. Οι όροι και προϋποθέσεις κάτω απ’ τους οποίους θα γίνει πράξη αυτό, είναι θέμα των αρμοδίων υπουργείων», ανέφερε ο υφυπουργός Παιδείας, Σπύρος Ταλιαδούρος. Ο πρόεδρος της ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, Γιάννης Τσάκνης, όπως επίσης και ο εκπρόσωπος της Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών Δημήτρης Δημόπουλος, έκριναν ανεπαρκή τη ρύθμιση, επισημαίνοντας πως εδώ και ένα χρόνο έχουν «σκαλώσει» ανυπόγραφες στα αρμόδια υπουργεία 23 ειδικότητες ΤΕΙ. «Δεν ξέρω εάν η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει λάβει υπόψη, πως τα Κολλέγια είναι προ των θυρών να λάβουν επαγγελματικά δικαιώματα, ενώ τα δημόσια ανώτατα ΤΕΙ δεν έχουν. Φτάσαμε να ιδρύεται στην Κύπρο ιδιωτικό πανεπιστήμιο και να καλεί τους φοιτητές της Βορείου Ελλάδος να φοιτήσουν εκεί για να έχουν επαγγελματικά δικαιώματα", επεσήμανε ο κος Τσάκνης, ζητώντας να αναλάβει την ευθύνη των αναγνωρίσεων, το υπουργείο Παιδείας. «Τα ΤΕΙ χρησιμοποιούν αθέμιτα τους σπουδαστές τους για να ανταγωνιστούν τους τεχνικούς, όπως ανταγωνίζονται και τους αποφοίτους των Πολυτεχνείων» αντέταξε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιάννης Αλαβάνος. «Πουθενά δεν προσδιορίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα από τον υπουργό και μόνον. Σωστό είναι να παίρνει τη σύμφωνη γνώμη του ΣΑΠΕ ο υπουργός Παιδείας - αλλά το ότι θα υπογράφεται το Προεδρικό Διάταγμα μονάχα με δική του εισήγηση, θα δεσμεύει την γνώμη των συναρμόδιων υπουργών». «Η πρότασή μας δεν είναι η κατάργηση των ΤΕΙ. Ας αναβαθμιστούν, να γίνουν Πολυτεχνεία, με τα ίδια εργαστήρια, χρηματοδότηση, επίπεδο καθηγητών - κι εκεί να δούμε την γεωγραφική αναδιάταξή τους» συμπλήρωσε ο κος Αλαβάνος. «Δεν είμαστε αντίθετοι να γίνουν Πανεπιστήμια τα 15 ΤΕΙ, αλλά όχι με αυτήν τη διαδικασία, αυτή την προχειρότητα» διευκρίνισε ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Ν. Σταυρακάκης. «Δεν μπορεί επειδή κάποια τμήματα των ΤΕΙ δεν έχουν βρει τη θέση που πρέπει στην αγορά εργασίας και στον επαγγελματικό χώρο, να ταλανίζεται το όλο σύστημα της ανώτατης εκπαίδευσης». «Προσβλέπουμε στη βοήθεια και των Πανεπιστημίων για την αναβάθμισή μας» ανέφερε ο εκπρόσωπος της Συνόδου των Προέδρων ΤΕΙ, Ευάγγελος Καπετανάκης, υπογραμμίζοντας τη σημασία ενός άλλου άρθρου του νομοσχεδίου, που δίνει τη δυνατότητα συνεργασίας ανάμεσα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. «Η ΠΟΣΔΕΠ μας εκπλήσσει ευχάριστα το τελευταίο διάστημα και τα ΑΕΙ δεν θα πρέπει να προβληματίζονται. Η συνεργασία δεν περιλαμβάνει κάτι που να εγείρει αξιώσεις από πλευράς μας». Ο εκπρόσωπος της Συνόδου των Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων, Π. Τσίρης εξέφρασε την ικανοποίησή του που το υπουργείο υιοθέτησε την πρόταση της Συνόδου για συμμετοχή του ΣΑΠΕ στη διαδικασία έκδοσης των εργασιακών δικαιωμάτων, αλλά και για την προαιρετική και μόνον συνεργασία τους με τα ΤΕΙ. Ο κος Τσίρης εξέφρασε και τις επιφυλάξεις του για το άρθρο 25, σύμφωνα με το οποίο το πρυτανικό συμβούλιο θα δύναται να αντικαταστήσει την Σύγκλητο ενός Πανεπιστημίου, σε περίπτωση που η τελευταία θα αδυνατεί να συνεδριάσει. «Εκλαμβάνω την διάταξη αυτή, να ενεργοποιείται μονάχα για λόγους ανωτέρας βίας (π.χ. καταλήψεις κλπ.) και όχι συλλήβδην, ή για λόγους απαρτίας» ανέφερε ο κος Τσίρης. Πιο κατηγορηματικός, ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, δήλωσε πως οι καθηγητές των ΑΕΙ είναι «κάθετα αντίθετοι» με το άρθρο. «Σε μερικές σχολές, όντως παρουσιάζονται προβλήματα, αλλά τότε, ούτε το πρυτανικό συμβούλιο θα είναι σε θέση να συνεδριάσει. Δεν είναι μονοπρόσωπο, ή ολιγομελές όργανο για να συνεδριάζει στο σαλόνι του πρύτανη» παρατήρησε. Την εναντίωσή τους στη ρύθμιση εξέφρασαν το ΠΑΣΟΚ, το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ, κατά τις δευτερολογίες των εισηγητών τους, χαρακτηρίζοντάς την «αντιδημοκρατική και επικίνδυνη». Από πλευράς ΠΑΣΟΚ ο Μ. Μπόλαρης υποστήριξε πως το νομοσχέδιο προσπαθεί να πετύχει με πρόχειρο τρόπο την ισοδυναμία μεταξύ ΑΕΙ και ΤΕΙ, χωρίς αναβάθμιση των υποδομών και γενναία χρηματοδότηση των τελευταίων. «Τα ερευνητικά εργαστήρια δεν χρηματοδοτούνται. Και σε θεσμικό επίπεδο, παίρνουμε διατάξεις που έχουν ήδη αποδειχθεί προβληματικές για τα ΑΕΙ (π.χ. έλεγχος νομιμότητας από τον Πρύτανη) και τις εφαρμόζουμε στα ΤΕΙ» παρατήρησε. Ο Κώστας Αλυσανδράκης (ΚΚΕ) εξέφρασε την αντίθεσή του στην εμπορευματοποίηση που διαπίστωσε να εισάγεται, τόσο με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στις υποδομές των ΤΕΙ, όσο και στην χρηματοδότηση της έρευνας από την πώληση των προϊόντων της. Όσο για τις διαμάχες σχετικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα, διαπίστωσε πως «όταν η κοινωνία δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει τον άνθρωπο, είναι φυσιολογικό να υπάρχει γκρίνια για το μοίρασμα της πίττας». Ο Γρ. Ψαριανός (ΣΥΡΙΖΑ) επέμεινε στην απόσυρση του νομοσχεδίου, καθώς το τελευταίο «έρχεται πρόχειρα και βεβιασμένα, δημιουργώντας ένα κενό ανάμεσα στην δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να καλυφθεί από τα ιδιωτικά Κολλέγια. Δεν προωθεί συναινετικές διαδικασίες για την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων και η ανωτατοποίηση που επιχειρεί, δεν θίγει το ζήτημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δύο ταχυτήτων, που μπορεί να επιτευχθεί μονάχα με ριζική αναβάθμιση του χώρου και ολοκληρωτικό μετασχηματισμό των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια». Τέλος, η Δήμητρα Αράπογλου (ΛΑΟΣ), εξέφρασε τον σκεπτικισμό του κόμματός της για την «εξομοίωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων Πολυτεχνείου πενταετούς φοίτησης και ΤΕΙ 3,5 ετών σπουδών. Θα πρέπει να ξαναδούμε το ζήτημα». Η κα Αράπογλου επέμεινε επίσης στη δυνατότητα να υπάρξει διεύρυνση των δυνατοτήτων πρόσβασης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, των ατόμων με μεγάλο πρόβλημα υγείας, στο δικαίωμα ατόμων με αναπηρία να μετεγγράφονται σε πανεπιστημιακές σχολές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη εφ’ όσον προέρχονται από άπορες οικογένειες και στην μετεγγραφή στην Ελλάδα, των ελλήνων φοιτητών της σεισμόπληκτης ιταλικής πόλης Λ’ Ακουίλα.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails