Απο το Esos.gr
15/03/2013
Για το μείζον πρόβλημα της αποδιοργάνωσης των Πανεπιστημίων αλλά,
κυρίως, των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) που απειλούνται με διάλυση
αν οριστικοποιηθεί το σχέδιο «Αθηνά» για τα Α.Ε.Ι., εγκάλεσε σήμερα στη
Βουλή, τον υπουργό Παιδείας, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, ο πρώην
Πρόεδρος της Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης, αναπτύσσοντας σχετική
ερώτησή του.
Ο κ. Κακλαμάνης υπεραμυνόμενος του κύρους της ελληνικής
δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, κατέθεσε τρεις πίνακες κατάταξης των
ελληνικών Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. μεταξύ των 21.250 Ιδρυμάτων ανώτατης
εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο. Υπογράμμισε, όμως, ότι ενώ με την
εκπαιδευτική μεταρρύθμιση 1982-86, αρχίζοντας όχι από τη «στέγη» αλλά
από τα θεμέλια και τις βάσεις του εκπαιδευτικού συστήματος (προσχολική
αγωγή, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια γενική και τεχνική-επαγγελματική
εκπαίδευση) ολοκληρώθηκε ο χάρτης των Πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι. της
χώρας, μετά το 1986 όλες οι κυβερνήσεις, με μικροκομματικά και
τοπικιστικά, συνήθως, κριτήρια, γέμισαν πόλεις και κωμοπόλεις με πλήθος
τμημάτων Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι.
Ο κ. Κακλαμάνης τόνισε πως ότι «ο
αναγκαίος επανασχεδιασμός του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης γίνεται
σήμερα υπό την πίεση δημοσιονομικών λόγων, χωρίς ν’ απουσιάζουν και
μικροκομματικές ή συντεχνιακές επιδιώξεις. Έτσι όμως, λόγω της
προχειρότητας και του βεβιασμένου του εγχειρήματος, θα οδηγηθούμε στο
εντελώς αντίθετο αποτέλεσμα, τη διάλυση του θεσμού των Τ.Ε.Ι. που είναι
κατεξοχήν αναγκαία σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που τα Πανεπιστήμιά της
συνεχίζουν να παράγουν χιλιάδες, κάθε χρόνο, εν δυνάμει ανέργους
γιατρούς, δικηγόρους και οικονομολόγους. Ταυτοχρόνως, ικανοποιούνται
συντεχνιακά συμφέροντα, όπως του Τεχνικού Επιμελητηρίου που επί 25
χρόνια επιδιώκει με κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο τη διάλυση των Τ.Ε.Ι.»
Τέλος, ο κ. Κακλαμάνης έκανε έκκληση στην κυβέρνηση να μην
προχωρήσει τόσο πρόχειρα και βιαστικά στην εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά»
γιατί εξωθεί, έτσι, την ελληνική σπουδάζουσα νεολαία σε ένα κίνημα
υπεράσπισης του δικαιώματός της στις σπουδές, με αναπόφευκτη την
κοινωνική αναταραχή και περαιτέρω κινδύνους
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Κυρία Πρόεδρε, χωρίς να αγνοήσω, αλλά αντίθετα συνεχίζοντας τη
μεταρρύθμιση ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνικής και επαγγελματικής
εκπαίδευσης που ξεκίνησε το 1976 η Κυβέρνηση τότε του Κωνσταντίνου
Καραμανλή με τον Γεώργιο Ράλλη ως Υπουργό Παιδείας, προχωρήσαμε -και
είχα την πολιτική ευθύνη ως Υπουργός Παιδείας επί τέσσερα χρόνια από το
1982 μέχρι το 1986- σε μία ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση, όχι ξεκινώντας από
την στέγη του κτηρίου, αλλά από τα θεμέλιά του: την προσχολική αγωγή,
την πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την τεχνική επαγγελματική
εκπαίδευση, την τριτοβάθμια τεχνολογική και πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Λυπούμαι
βλέποντας την κατάσταση που επικρατεί έπειτα από είκοσι πέντε χρόνια,
διότι το 1986 τελείωσε ο χάρτης των πανεπιστημίων με τα τρία
Πανεπιστήμια, Θεσσαλίας, Αιγαίου και Ιονίου που έγιναν και για
οικονομικούς αλλά κυρίως για εθνικούς λόγους και με τα ΤΕΙ που είχαν
γίνει ως τότε με το δικό τους campus με δαπάνες οι οποίες μπορούσαν
πράγματι να οδηγήσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην αποστολή της, όχι
να κάνει μόνο γιατρούς και δικηγόρους. Έχει γεμίσει η Ελλάδα γιατρούς,
δικηγόρους, οικονομολόγους.
Κυρία Πρόεδρε, εδώ δεν θα χαριστώ σε
κανέναν φίλο, διότι όλοι οι μεταγενέστεροι Υπουργοί που έκαναν
προσπάθειες είναι φίλοι μεν, αλλά φιλτάτη η αλήθεια. Δυστυχώς για λόγους
μικροκομματικούς, τοπικιστικούς, ψηφοθηρικούς γέμισαν πόλεις και
κωμοπόλεις της Ελλάδας με Τμήματα ΤΕΙ, με Τμήματα Πανεπιστημίου. Θα
έπρεπε να είχε γίνει αυτή η προσπάθεια που ξεκινάει τώρα.
Αλλά,
κύριε Υπουργέ, σας απευθύνω έκκληση σχετικά με το χρόνο και τις
διαδικασίες με τις οποίες ξεκινάει αυτή η προσπάθεια εξορθολογισμού του
χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης. Σας βεβαιώ ότι ο χρόνος μεν είναι
απολύτως ακατάλληλος. Δεν μπορείτε καν στο μέσο του έτους να λέτε, για
παράδειγμα, οκτακόσιοι σπουδαστές από ένα Τμήμα του ΤΕΙ των Σερρών να
έρθουν στην Αθήνα.
Δεν είναι το θέμα ποιο Τμήμα θα φύγει από εκεί
να πάει αλλού, αλλά και η διαδικασία, κύριε Υπουργέ. Δεν θέλω ούτε
έμμεσα να θίξω εσάς, ούτε άμεσα το όποιο επιτελείο έχετε, αλλά κάνω
κάποιες διαπιστώσεις διαβάζοντας το προσχέδιο και τις κατά καιρούς
ανακοινώσεις σας ή τις έπειτα από συναντήσεις με διαφόρους φορείς
αποδοχές προτάσεων ή λύσεων πρόχειρων, κατά τη γνώμη μου, που δίνετε.
Έχετε μία τεράστια ευθύνη σε ένα Υπουργείο που είναι ο κατ’ εξοχήν
ευαίσθητος χώρος. Όπως είχα πει κάποτε σε έναν Υπουργό, όποιος βρίσκεται
εκεί πρέπει να προσέχει να μην προκαλεί τους διερχόμενους απ’ έξω, να
μην πετάει πέτρες έξω, διότι μία από τις πέτρες αυτές θα του επιστραφεί
και θα γίνει γυαλιά-καρφιά το Υπουργείο Παιδείας.
Σας απευθύνω έκκληση. Το τονίζω για δεύτερη φορά. Δεν είναι τώρα ο χρόνος.
Άλλωστε,
όπως βλέπω, γίνεται μια συρραφή, μια μετονομασία. Τμήματα καταργούνται
για να γίνουν κατευθύνσεις, που σημαίνει ότι δεν θα έχουν πτυχίο αυτοί
οι οποίοι θα έχουν την τάδε κατεύθυνση, διότι δεν θα είναι καν στο
μηχανογραφικό. Ικανοποιούνται απλώς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Πρόεδρε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Κυρία Πρόεδρε, μια ακόμα ερώτηση έχουμε;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Έχουμε μία επίκαιρη ερώτηση ακόμα, δεν έχει αρχίσει.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Καλώς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ να ολοκληρώσετε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Θα συντομεύσω, αλλά, όπως αντιλαμβάνεστε, το θέμα είναι τεράστιο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Συμφωνώ μαζί σας.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Εκτός αν με την αναφορά μου στο Τμήμα Σερρών …
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Το Τμήμα Σερρών έχει όλα εκείνα τα ακαδημαϊκά στοιχεία που πρέπει, για να το υποστηρίξουμε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Αστειεύομαι.
Θεωρώ ότι στην Αίθουσα αυτή μπορούν να λέγονται…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Προφανώς, κύριε Πρόεδρε.
Παρακαλώ να συνεχίσετε και να κλείσετε την ομιλία σας.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Κύριε Υπουργέ, δεν μιλώ -και θέλω να το πιστέψετε- από καμία άλλη
σκέψη. Ο κ. Ιωαννίδης είναι δίπλα σας; Ωραία. Θέλω όμως να πω ότι το ΤΕΙ
Θεσσαλονίκης ουσιαστικά διαλύεται. Σας λέω πολύ απλά -για να μην με
παρατηρήσει πάλι η κυρία Πρόεδρος- ότι υπάρχει μια εντύπωση στην
ελληνική κοινή γνώμη. Διότι όλοι απαξιώνουμε εαυτούς και αλλήλους και
για όλους τους θεσμούς της χώρας όλοι έχουμε να πούμε τα χειρότερα.
Εγώ θα καταθέσω στα Πρακτικά μια ταξινόμηση όλων των ιδρυμάτων του κόσμου.
(Στο
σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Κακλαμάνης καταθέτει για τα Πρακτικά το
προαναφερθέν έγγραφο το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος
Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).
Αν
δημοσιευτούν αυτοί οι πίνακες, θα δουν επιτέλους οι Έλληνες ότι
Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας είναι στο 3%, στο 5%, στο 10% των 21.250
ιδρυμάτων σε όλον τον κόσμο.
Αντίθετα, αυτή η προπαγάνδα που γίνεται
για τις ιδιωτικές δομές, φαίνεται από εδώ ότι δεν έχει καμία τύχη.
Μοιράζουν χαρτιά στα παιδιά του κόσμου και ερχόμαστε εμείς μετά και λέμε
-όταν τα ΤΕΙ τα έχουμε χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα- ότι όσοι
τελειώνουν τα κολλέγια με franchising σε υποτιθέμενα ξένα πανεπιστήμια,
παίρνουν επαγγελματικά δικαιώματα. Είναι λάθη αυτά που γίνονται.
Πρέπει
-κατά τη γνώμη μου- να δώσετε εσείς, κύριε Υπουργέ, το πρώτο δείγμα ως
πανεπιστημιακός, ότι από εδώ και πέρα ξεκινάμε σοβαρά και δεν κοιτάζουμε
σε μια μέρα να λύσουμε τα προβλήματα. Ο Υπουργός Παιδείας πρέπει να
προσβλέπει σε μια δεκαετία αφότου θα φύγει από εκεί, τι θα λένε, όπως
λένε για μένα οι εκπαιδευτικοί, οι δάσκαλοι, οι καθηγητές, για την
πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για τη νομοθεσία μου και
για το έργο μου.
Θα επανέλθω μετά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, έχετε και δευτερολογία. Ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Αν
μου επιτρέπετε, επειδή υπάρχει συναφής ερώτηση και μπορεί να απαντήσει
συνολικά ο κύριος Υπουργός, εισάγεται προς συζήτηση η με αριθμό
1189/12-3-2013 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Σερρών του Λαϊκού Συνδέσμου
- Χρυσή Αυγή κ. Αρτεμίου Ματθαιόπουλου προς τον Υπουργό Παιδείας και
Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με την αναδιάρθρωση του
ακαδημαϊκού χάρτη της Ελλάδος.
Κύριε Ματθαιόπουλε, έχετε το λόγο για δύο λεπτά.
Μετά θα μας απαντήσει συνολικά ο κύριος Υπουργός.
ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΠΟΥΛΟΣ: Φοβάμαι να ρωτήσω, αλλά θα δευτερολογήσει ο κύριος Πρόεδρος;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία
Κόλλια-Τσαρουχά): Προφανώς θα δευτερολογήσει, όπως κι εσείς. Δεν χάνετε
κάτι από τη διαδικασία, απλά θα απαντήσει συνολικά ο κύριος Υπουργός.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Θα ήθελα να μου επιτρέψετε να πω ότι παραβιάζουμε τον Κανονισμό!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Υπάρχει άρθρο εδώ, το οποίο…
ΑΡΤΕΜΙΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΠΟΥΛΟΣ: Κύρια Πρόεδρε, αν έχω το λόγο, θα ήθελα να συνεχίσω.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Αυτή είναι μια σκέψη διευκόλυνσης…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Δεν θα το λύσουμε τώρα αυτό.
Θέλετε
να απαντήσει μόνο σε εσάς ο κύριος Υπουργός; Είπα, αν μου επιτρέπετε.
Είναι απόφαση του Προεδρείου αυτή βάσει του Κανονισμού. Αν δεν
επιτρέπετε, προφανώς δεν θα γίνει συζήτηση.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: …. (δεν ακούστηκε)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ
(Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Μα συνεχώς το κάνουμε έτσι, κύριε Πρόεδρε, αν
μου επιτρέπετε. Και δεν το κάνω μόνο εγώ. Το Προεδρείο έτσι λειτουργεί.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Μπορώ να σας πω την άποψή μου για τον Κανονισμό;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ορίστε, κύριε Πρόεδρε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Διαβάστε τι λέει ο Κανονισμός. Δεν το λέει πουθενά ο Κανονισμός αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, αν μου επιτρέπετε, το άρθρο 131 λέει αυτό.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Όχι, κυρία Πρόεδρε.
Απλώς,
διευκολύνεται ο Υπουργός. Κακώς αλλάζουμε και όλη τη σειρά, διότι κάθε
ερώτηση έχει την αυτοτέλειά της. Σωστά σας λέει ο κύριος συνάδελφος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ο κ. Ματθαιόπουλος ήθελε να συζητηθεί μαζί. Όμως, αφού θέλετε να συζητηθεί ξεχωριστά...
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Το ότι ο Υπουργός βρίσκεται εδώ, δεν σημαίνει ότι χάριν του όποιου
–τους τιμώ όλους- Υπουργού., και ανόμοια πολλές φορές θέματα πρέπει να
μπαίνουν σε ένα τσουβάλι.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά):
Επιτρέψτε μου να θεωρώ ότι δεν είναι ανόμοια και η άλλη ερώτηση. Εν πάση
περιπτώσει, ας απαντήσει ο Υπουργός σε εσάς και μετά απαντά χωριστά.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Νομίζω ότι θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε περαιτέρω...
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Θα σας κρατήσουμε περισσότερο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός
Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Παρακαλώ, όμως,
να μου δώσετε λίγο περιθώριο χρόνου για να απαντήσω, γιατί ο σεβαστός
Πρόεδρος έχει θέσει πολλά και σημαντικά ζητήματα.
Καταρχάς, να πω,
κύριε Πρόεδρε, ότι συμφωνώ και εγώ, όπως όλοι μας, με τις διαπιστώσεις
που κάνατε στην αρχή. Διότι ενώ ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας ήταν
αυτός που ήταν, εξελίχθηκε με τον τρόπο που περιγράψατε. Πολύ εύστοχα
τον περιγράψατε. Καλούμεθα σήμερα να ανταποκριθούμε στις ανάγκες μίας
σημαντικής και αναγκαίας διόρθωσης.
Θα πω δύο πράγματα αναφορικά με
τη διαδικασία και το χρόνο. Θίξατε αυτά τα ζητήματα, κύριε Πρόεδρε, και
στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου είχαμε τη συζήτηση. Τράβηξε
πολύ. Απήντησα όταν είχατε αποχωρήσει.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Διάβασα τα Πρακτικά και των δύο συνεδριάσεων.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
(Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Είμαι
σίγουρος, κύριε Πρόεδρε, διότι είστε πεπειραμένος Κοινοβουλευτικός.
Να
απαντήσω στο εξής: Καταρχήν, όσον αφορά τη διαδικασία, αυτό που
ακολουθούμε, κύριε Πρόεδρε, είναι η διαδικασία όπως περιγράφεται και
νομοθετείται από τον ν. 4009, ο οποίος λέει ακριβώς τη διαδικασία που
πρέπει να ακολουθηθεί. Επιτρέψτε μου να το διαβάσω στο Σώμα: «Με
Προεδρικό Διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και Παιδείας
και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, μπορούν να συγχωνεύονται,
να κατατέμνονται, να μετονομάζονται και να καταργούνται ΑΕΙ και να
μεταβάλλεται η Έδρα τους, καθώς επίσης να ιδρύονται, να συγχωνεύονται,
να κατατέμνονται, να μετονομάζονται ή να καταργούνται σχολές ή και
τμήματα και να μεταβάλλεται η Έδρα τους για τους ακόλουθους κατά
περίπτωση λόγους». Αναφέρει τους λόγους και λέει στη συνέχεια ότι ο
Υπουργός πριν την υποβολή της ανωτέρω πρότασης, υποβάλλει ερώτημα
συνοδευόμενο από ειδική τεκμηρίωση για έκδοση γνώμης από την ΑΔΙΠ, καθώς
και από το Συμβούλιο των οικείων ιδρυμάτων μετά από διατύπωση γνώμης
της Συγκλήτου αυτών. Στα ιδρύματα που ακόμα δεν έχει συγκροτηθεί
συμβούλιο, η ανωτέρω αρμοδιότητα ασκείται από τη Σύγκλητο. Οι ανωτέρω
γνώμες θεωρείται ότι εδόθησαν μετά την άπρακτη παρέλευση τριάντα ημερών
από την υποβολή του ερωτήματος από το Υπουργό Παιδείας και για
εξαιρετικούς λόγους, όπως ενδεικτικά είναι η υποβολή διευκρινιστικών
ερωτημάτων από τα γνωμοδοτούντα όργανα, η ανωτέρω προθεσμία μπορεί να
παρατείνεται για επτά ημέρες. Περαιτέρω παράταση προθεσμίας αποκλείεται.
Αυτή η διαδικασία έχει ακολουθηθεί κατά γράμμα. Έγινε πρόταση. Τα
ιδρύματα απέστειλαν τις προτάσεις τους. Η ΑΔΙΠ έχει αποστείλει τις
προτάσεις της και για τα κριτήρια και για το σχέδιο. Αυτό είναι το ένα
θέμα που αφορά τη διαδικασία, διότι δεσμευόμεθα από το ν. 4009, ο οποίος
υπενθυμίζω ότι ψηφίστηκε από συντριπτική πλειοψηφία Βουλευτών.
Το
δεύτερο, κύριε Πρόεδρε, που θέλω να πω έχει να κάνει με το χρόνο. Αφορά
τις συνθήκες της δημοσιονομικής προσαρμογής. Δηλαδή, έχουμε αυτή τη
στιγμή, το Σεπτέμβριο που έρχεται, από τους χίλιους πεντακόσιους πενήντα
ωρομίσθιους που είχαμε πέρυσι, μόνο εκατόν πενήντα. Αν αναλογιστούμε
ότι όλα αυτά τα τμήματα που περιγράψατε, που ξεφύτρωσαν σαν μανιτάρια,
λειτουργούσαν με μηδενικό αριθμό μελών ΔΕΠ και μόνο με ωρομίσθιους,
αντιλαμβάνεστε ότι αν δεν κάνουμε αυτήν τη διόρθωση τώρα, το Σεπτέμβριο
τα νέα παιδιά, οι νέοι και οι νέες μας θα βρεθούν σε τμήματα που είναι
άδεια, χωρίς διδάσκοντες. Άρα, λοιπόν, επειγόμεθα και από το χρόνο να
κάνουμε αυτήν την αναγκαία διόρθωση.
Τι κάνουμε, κύριε Πρόεδρε;
Καταρχήν, όσον αφορά τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα εγώ συμφωνώ μαζί
σας -και το έχω τονίσει- ότι έχουμε ισχυρά εκπαιδευτικά ιδρύματα, έχουμε
θύλακες αριστείας και πρέπει να τους ενισχύσουμε. Στον τομέα, λοιπόν,
των πανεπιστημίων τι κάναμε; Συγχωνεύουμε μόνο τα τρία πανεπιστήμια που
δεν ήταν ισχυρά –είχαν ένα, δύο, τρία τμήματα- για να ισχυροποιήσουμε τα
υπάρχοντα και να μείνει ο ακαδημαϊκός χάρτης, όπως τον περιγράψατε, με
τα ισχυρά περιφερειακά πανεπιστήμια τα οποία υπήρχαν.
Θεωρώ –και δεν
είναι φιλόφρονες λόγοι αυτοί- ότι κάνατε μία τομή εσείς προσωπικά στα
ΤΕΙ. Δώσατε σε αυτά τα Ιδρύματα την αποστολή της τεχνολογικής
εκπαίδευσης.
Αυτά ξέφυγαν μετά. Απέκτησαν αποστολή κάθε άλλη παρά αυτή της τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Αυτό
που κάνουμε, λοιπόν, είναι ότι συγχωνεύουμε τμήματα, ενοποιούμε σε
γνωστικά πεδία τα γνωστικά αντικείμενα, ούτως ώστε τα ΤΕΙ σιγά σιγά,
σταδιακά, να επανέλθουν στη φιλοσοφία της τεχνολογικής εκπαίδευσης, η
οποία νομίζω ότι σωστά ήταν η φιλοσοφία σας.
Όσον αφορά το δεύτερο
που αναφέρατε, πράγματι και γι’ αυτό υπήρχε μια διόρθωση, διότι ο
διάλογος δεν είναι προσχηματικός, τουλάχιστον όσον αφορά αυτό το
Υπουργείο και τον ομιλούντα. Μέσα από το διάλογο προέκυψαν ζητήματα και
είδαμε τις αστοχίες.
Αναφέρατε τις μεταφορές. Τις μειώσαμε στο απολύτως ελάχιστο.
Δώσαμε
μία μεταβατικότητα, ούτως ώστε τα παιδιά τα οποία είχαν μπει σε ένα
τμήμα με ένα συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο να αποφοιτήσουν με αυτό
το γνωστικό αντικείμενο.
Προνοούμε ούτως ώστε η κατεύθυνση να υπάρχει και στο μηχανογραφικό και στο πτυχίο τους, όταν υπάρχει συγχώνευση, για το μέλλον.
Επίσης,
δίνουμε μια μεταβατικότητα ούτως ώστε η ελληνική οικογένεια να μην
υποστεί τις συνέπειες αυτών των μεταφορών. Έχουμε μειώσει στο απολύτως
ελάχιστο –είναι απειροελάχιστο- την οποιαδήποτε μεταφορά.
Πρέπει, όμως, να κάνουμε αυτό το πρώτο βήμα.
Κύριε
Πρόεδρε, δεν θεωρώ ότι με αυτό το βήμα ολοκληρώνεται ή ονομάζεται μια
μεγάλη μεταρρύθμιση. Θεωρώ, όμως, ότι είναι ένα απαραίτητο βήμα, μιας
αναγκαίας διόρθωσης, για να μπορέσουμε να έχουμε, να ενισχύσουμε τα
ισχυρά πανεπιστήμια και να επαναπροσδιορίσουμε την φιλοσοφία των ισχυρών
Τεχνολογικών Ιδρυμάτων προς την τεχνολογική εκπαίδευση και πάλι.
Ακόμα
πιο σημαντικό είναι να μην έχουμε το Σεπτέμβριο νέους και νέες, οι
οποίοι θα πάνε σε τμήματα τα οποία είναι «αδειανά πουκάμισα».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, έχετε το λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Κυρία Πρόεδρε, ο κύριος Υπουργός επιμένει σε μία εξαιρετικά σοβαρή
πολιτική απόφαση, με τεράστιες κοινωνικές και εκπαιδευτικές επιπτώσεις.
Κύριε
Υπουργέ, έχω ζήσει περισσότερα χρόνια από εσάς. Και έχω ζήσει και το
1962, όταν από τη Σχολή που τώρα καταργείτε στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης -ήταν η
πρώην σχολή των μηχανικών- ξεκίνησαν μία πορεία με τα πόδια στην Αθήνα
και τα τότε ΜΑΤ, για να τους αντιμετωπίσουν, τους απώθησαν στου
Σκαραμαγκά κι έπεσαν στη θάλασσα.
Φοβούμαι –και δεν έχει σχέση ο
χαρακτηρισμός που θα δώσω τώρα σε άλλους, με αυτούς που αγωνίζονται τώρα
για να μην προχωρήσετε σε αυτή την απόφαση- ότι αυτό που προσπαθεί επί
τρία χρόνια μία πέμπτη φάλαγγα, ενώ η Ελλάδα δίνει πόλεμο, είναι να
υπονομεύσει την προσπάθεια αυτή. Γι’ αυτό και όσες προσπάθειες έχουν
γίνει μέχρι τώρα -διατάραξη τάξεως, επεισόδια, τα οποία τα ζήσαμε εδώ
έξω- δεν επέτυχαν το σκοπό τους.
Φοβούμαι ότι -χωρίς να είναι οι
προθέσεις αυτές του κόσμου που αντιδρά τώρα- διαμορφώνεται ένα κίνημα
νεολαίας, το οποίο έχει δίκιο. Κι έχει δίκιο, από την ώρα που οχτακόσιες
οικογένειες, που βρίσκονται στην άλλη άκρη της χώρας, θα υποχρεωθούν
-όσοι δεν θα εγκαταλείψουν τις σπουδές τους, οι οποίοι θα είναι πολύ πιο
μαχητικοί και δικαίως- να μετακινηθούν μέσα στο χρόνο.
Πρώτα -
πρώτα, εσείς μιλάτε για τμήματα που δεν έχουν σπουδαστές, που είναι
«αδειανά πουκάμισα». Εδώ μιλάμε για ειδικότητες. Κλείνετε επτά
τουριστικά τμήματα. Δεν έχουμε ανάγκη για τον τουρισμό μας; Ουσιαστικά
τα κλείνετε, τα κάνετε κατευθύνσεις και κάνετε εξ υπ’ αρχής -στην
περιοχή ενός πολύ αγαπητού μου Υπουργού- ένα τέτοιο τμήμα, ενώ
καταργείτε επτά τμήματα σε άλλα ΤΕΙ ή κάνετε δύο τέτοια τμήματα στα
πανεπιστήμια. Πότε θα βγάλουν αυτά πτυχιούχους; Ο τουρισμός μας δεν
είναι η αιχμή της προσπάθειάς μας να ανακάμψουμε;
Κύριε Υπουργέ,
βλέπω ότι μέσα στο πρόγραμμά σας λέτε για τμήματα συναφών αντικειμένων
ΤΕΙ και ΙΕΚ. Μα, είναι δυνατόν, το Υπουργείο Παιδείας να συγκρίνει τα
ΙΕΚ με τα ΤΕΙ; Προφανώς, δεν έχει πιστέψει ακόμη το Υπουργείο Παιδείας
ότι τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα είναι ανώτατα ιδρύματα. Έτσι τα
δέχονται σε όλη την Ευρώπη, εκτός από την Ελλάδα όπου το Τεχνικό
Επιμελητήριο της Ελλάδος υπαγορεύει στην εκάστοτε κυβέρνηση και τις
κυβερνήσεις, που εγώ ψήφισα, τι θα κάνουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Είναι
ντροπή! Είναι ντροπή, όχι προσωπικά για εσάς, για όλο το σύστημα αυτό,
διότι ουσιαστικά καταργείτε τα ΤΕΙ. Τα ΤΕΙ σήμερα λειτουργούν με τους
ωρομίσθιους. Είπατε τώρα ότι από χίλιους πεντακόσιους, θα αφήσετε εκατόν
πενήντα. Άρα, κλείνουν.
Και σας λέγω ότι –για να μην επικαλούμαστε
για όλα τους υπαλλήλους της τρόικας- αυτοί που διαπραγματεύονται
χρειάζεται να φορούν παντελόνια! Το τονίζω, σεβόμενος τον χώρο αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Έχει και γυναίκες δυναμικές. Δεν φοράνε παντελόνια οι γυναίκες.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Όταν έρχονται αυτοί οι υπάλληλοι, τι μας λένε, κύριε Υπουργέ; Μας λένε
να συμμαζέψουμε ό,τι είναι ασυμμάζευτο. Το αν εμείς θα δώσουμε στο
Υπουργείο Παιδείας ή στο Υπουργείο Υγείας για γιατρούς ή εκπαιδευτικούς,
είναι δικό μας θέμα. Δεν μας το επιβάλλουν εκείνοι. Εδώ, όμως, έχουμε
δυνάμεις που επωφελούνται της οικονομικής κρίσεως για να καταστρέψουν
ό,τι μέχρι τώρα έχει σταθεί όρθιο. Και αυτή είναι η αιχμή εναντίον των
ΤΕΙ. Είναι η διάλυσή τους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Πρόεδρε. Ολοκληρώστε, παρακαλώ.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Ένα σωρό ειδικότητες που έχουν να κάνουν με αναπτυξιακούς τομείς της
οικονομίας μας, τμήματα σχεδιασμού για τη βιομηχανία, τμήματα που
αφορούν τον γεωργικό τομέα, ανθοκομίας, τμήματα γεωργικών
εκμεταλλεύσεων, όλα αυτά τα καταργούμε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Δεν καταργείται τίποτα.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Το Τμήμα Γραφικών Τεχνών ενσωματώνεται στο Τμήμα Γραφιστικής που είναι
υποδιαίρεση των προσόντων. Αυτός που θα πάει δηλαδή για τις γραφικές
τέχνες, πρέπει να ξέρει να σχεδιάζει κιόλας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστούμε πολύ.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Λυπούμαι, αλλά πρέπει να τα δείτε.
Δεν
υιοθετώ -διότι δεν είμαι σε θέση- όλα αυτά που άκουσα και από Βουλευτές
στη συζήτηση περί των αρμοδίων, είτε των γραφείων που μελέτησαν. Δεν τα
υιοθετώ. Πρέπει, όμως, να δείτε ποιοι είναι οι σύμβουλοι, πώς
εργάζονται. Δεν είναι δυνατόν μια και έξω να λυθεί αυτό το πρόβλημα.
Σας
είπα, δε, ότι φοβάμαι να μην αποτελέσει αυτό το θέμα την αιχμή του
δόρατος -και ακουσίως για όσους θα αντιδρούν εδώ- που θα οδηγήσει σε
καταστάσεις μη ελεγχόμενες, κύριε Υπουργέ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Είναι το τελευταίο πράγμα που θα θέλατε και εσείς κι εγώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε.
Πάντως
έχει και γυναίκες που δεν φορούν παντελόνια και έχουν δυναμισμό και
καθαρότητα στη σκέψη τους και στις προσπάθειές τους. Το λέω αυτό για την
παρατήρηση που κάνατε προηγουμένως.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Δεν άκουσα τι μου είπατε. Είπατε κάτι για καθαρότητα σκέψης;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία
Κόλλια-Τσαρουχά): Θέλω να πω ότι έχει και γυναίκες που φοράνε
παντελόνια. Αυτό θέλω να πω. Δεν είναι, δηλαδή, μόνο οι άντρες που τα
καταφέρνουν καλά. Με όλο το σεβασμό. Δεν πρέπει να φοράς παντελόνια για
να τα καταφέρνεις καλά. Αυτό σας λέω.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ:
Κυρία Πρόεδρε, το παράδειγμα μας το δίνετε και εσείς και πολλές
συνάδελφοι εδώ. Αλλά, όταν λέω πανταλόνια, αποφεύγω τον χυδαίο
χαρακτηρισμό. Άλλωστε, τώρα φοράτε και οι γυναίκες πανταλόνια και δεν
είναι κάτι που ενοχλεί. Με αυτή την έννοια το είπα. Προς Θεού!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κυρία Πρόεδρε, τρεις σύντομες απαντήσεις στον Πρόεδρο.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Με αυτή την έννοια το είπα, προς Θεού.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, σας παρακαλώ.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Άλλωστε, σας έχουμε εκεί, πάνω από όλους μας. Τι άλλο, λοιπόν, χρειάζεται;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
(Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε
Πρόεδρε, σας άκουσα με προσοχή. Ελπίζω να με ακούσετε και εσείς με
προσοχή. Τρεις σύντομες απαντήσεις.
Δεν υπάρχει καμία μεταφορά,
Πρόεδρε. Αυτά τα έχουμε διορθώσει. Επομένως, δεν υπάρχει κανένας τέτοιος
φόβος για την ελληνική οικογένεια.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Ναι, αλλά η σκέψη μεταφοράς…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, με όλο το σεβασμό, ας απαντήσει ο κύριος Υπουργός.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
(Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Δεν
υπάρχει καμία μεταφορά. Και βάλαμε και μεταβατικότητα κι έτσι δεν
υπάρχει αυτό πράγμα. Ένα το κρατούμενο.
Το δεύτερο. Γίνεται εκτενής
διάλογος εδώ και τέσσερις μήνες. Δεν μπορεί από τη μία να μας λένε ότι
δεν κάνουμε διάλογο και κάνουμε μία πρόταση, και από την άλλη να μας
κατηγορούν ότι διορθώνουμε συνεχεία την πρόταση. Αυτός είναι ο διάλογος.
Έχουμε
ακούσει και ακούμε τους πάντες. Ό,τι αστοχία υπήρξε είτε όσον αφορά τα
γνωστικά πεδία είτε αρχικά το θέμα των μεταφορών των μαθητών
διορθώνεται.
Επομένως, υπάρχει ένας εκτενής διάλογος και θα δείτε στο
τελικό σχέδιο -και παρακαλώ να βάλετε τους συνεργάτες σας να το
χτενίσουν προσωπικά και εσείς ο ίδιος- ότι θα είναι συναινετική η
διαδικασία.
Τρίτον, κανένα από τα γνωστικά αντικείμενα που αναφέρατε
δεν καταργείται ούτε στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης ούτε πουθενά αλλού. Αντιθέτως,
αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε είναι να συναρθρώσουμε τον
αναπτυξιακό χάρτη της χώρας με τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Είπατε
πολύ εύστοχα τα παραδείγματα όσον αφορά τις σχολές τεχνολογίας
γεωπονίας, που τις ονομάζουμε όπως είναι στη διεθνή πρακτική. Θα δείτε
ότι τις τοποθετούμε χωροταξικά εκεί που θα έπρεπε να είναι, για
παράδειγμα στην Αμαλιάδα, στο Λασίθι, εκεί που υπάρχει το 50% της
παραγωγής στην Ιεράπετρα.
Θα δείτε, λοιπόν, ότι υπάρχει μια απόλυτη
-στο μέτρο του εφικτού, διότι γίνεται διόρθωση- συνάρθρωση του
αναπτυξιακού με τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Διακομιστικό εμπόριο στη
Θήβα και στην Κατερίνη, ιχθυοκαλλιέργεια στο Μεσολλόγι. Θα δείτε όλες
αυτές τις σημειακές αναφορές που κάνω ως απόδειξη ότι συμβαίνει το
αντίθετο απ’ αυτό το οποίο είπατε.
Για τις σχολές τουριστικών
επαγγελμάτων, κύριε Πρόεδρε, υπάρχουν τρία επίπεδα εκπαίδευσης. Υπάρχουν
δύο σχολές τουριστικών επαγγελμάτων, μία στον Άγιο Νικόλαο και μία στη
Ρόδο, οι οποίες παραμένουν και βγάζουν ουσιαστικά απόφοιτους οι οποίοι
απορροφώνται στην αγορά. Στα ΤΕΙ υπήρχαν διάσπαρτα θέματα τουριστικών
επαγγελμάτων και αυτά τα βάζουμε στη διοίκηση επιχειρήσεων. Δηλαδή,
σοβαρή κατεύθυνση όσον αφορά τις τουριστικές επιχειρήσεις μέσα στο
συνολικό πλαίσιο της διοίκησης των επιχειρήσεων, όπως γίνεται παντού
στον κόσμο. Επίσης, και στο πανεπιστημιακό επίπεδο έχουμε το ίδιο
πράγμα, άρα δίνουμε έμφαση στο θέμα του τουρισμού το οποίο είναι μια
αναπτυξιακή βιομηχανία της χώρας.
Όπως, επίσης, θα δείτε ότι κάνουμε
μια συνένωση των γνωστικών αντικειμένων. Υπήρχαν πολλά διάσπαρτα
αντικείμενα περί του θέματος της διοίκησης επιχειρήσεων. Δημόσιες
σχέσεις, διεθνές εμπόριο, μάρκετινγκ, διοίκηση επιχειρήσεων, όλα αυτά τα
συγχωνεύουμε και από τα τριάντα τρία τμήματα είναι εννέα ισχυρά. Σχολές
διοίκησης οικονομίας, σχολές διοίκησης επιχειρήσεων και λογιστικής και
χρηματοοικονομικής οι οποίες ανταποκρίνονται στην αγορά εργασίας. Τόσα
χρειαζόμαστε, βάση της μελέτης, διότι αυτοί οι απόφοιτοι συμπιέζονται
από τους αποφοίτους των οικονομικών πανεπιστημίων και από κάτω από τις
σχολές. Άρα, τόσοι είναι αυτοί οι απόφοιτοι και εν πάση περιπτώσει, οι
ΣΤΕΦ, οι σχολές τεχνολογικών, που πρέπει να είναι στα ΤΕΙ, ενισχύονται,
εξορθολογούμε το θέμα των μηχανικών υποδομών, και των τοπογράφων. Το
Τεχνικό Επιμελητήριο βγήκε θετικά πάνω σε αυτά τα ζητήματα.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Το ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο σας είπε θετικά, ήταν λόγος για να κάνετε το αντίθετο, εξαφανίζονται οι τοπογράφοι…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Όχι μόνο το Τεχνικό Επιμελητήριο. Πάρα πολλοί φορείς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια Τσαρουχά): Κύριε Πρόεδρε, σας παρακαλώ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός
Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Θα δείτε επίσης
στο τελικό κείμενο, ότι το επόμενο βήμα είναι αυτό το οποίο σωστά
αναφέρατε για τα επαγγελματικά δικαιώματα. Όλα αυτά γίνονται και θα
ήθελα να δείτε το τελικό σχέδιο, να το μελετήσετε, αφού έχετε αυτήν την
εμπειρία στα ΤΕΙ και θα δείτε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Πάντως, για τα πανεπιστήμια, δεν ενσωματώνετε, ιδρύετε νέα τμήματα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια Τσαρουχά): Σας παρακαλώ να μην κάνετε διάλογο.
Τελειώσατε, κύριε Υπουργέ; Παρακαλώ ολοκληρώστε, για να δώσω το λόγο στον επόμενο συνάδελφο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Δεν ιδρύεται κανένα νέο τμήμα.
Αυτό
δε το οποίο έγινε στα πανεπιστήμια είναι ότι το Πανεπιστήμιο Στερεάς
Ελλάδος, το οποίο είχε δύο τμήματα, συγχωνεύτηκε. Δεν μπορεί να είναι
πανεπιστήμιο με δύο τμήματα. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδος, το οποίο
είχε τρία τμήματα, συγχωνεύτηκε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Δεν έχετε δίκιο, λυπάμαι.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός
Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Το Πανεπιστήμιο
Δυτικής Μακεδονίας συγχωνεύτηκε. Άρα, γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια
εξορθολογισμού και στο χάρτη των πανεπιστημίων. Δεν ιδρύεται κανένα νέο
τμήμα, αντιθέτως συγχωνεύονται τμήματα και στα πανεπιστήμια και είναι
ένα πρώτο βήμα.