AΘΗΝΑ 25/08/2011
Αν και δεν μας προκάλεσε έκπληξη η επίθεση που εξαπέλυσε το ΤΕΕ με το ημερομηνία 24 Αυγούστου 2011 δελτίο τύπου σε βάρος των ΤΕΙ και των κλαδικών τους φορέων, οφείλουμε εντούτοις να κάνουμε μερικές επισημάνσεις προς αποκατάσταση της αλήθειας. Το ΤΕΕ εδώ και πολλά χρόνια επιχειρεί να υποβαθμίσει το ρόλο των ΤΕΙ της χώρας και την ίδια στιγμή να...
διαφυλάξει ως κόρη οφθαλμού το απαρχαιωμένο πλαίσιο επαγγελματικών δικαιωμάτων συγκεκριμένων πολυτεχνικών σχολών. Είναι χρήσιμο να θυμίσουμε πως το «ιερό» αυτό πλαίσιο επαγγελματικής δραστηριοποίησης για το οποίο ποτέ δεν γίνεται λόγος, χρονολογείτε νομοθετικά πριν από το 2ο παγκόσμιο πόλεμο, εν έτη 1930, όταν δηλαδή τόσο οι ανάγκες της χώρας όσο και οι δομές της τεχνικής εκπαίδευσης ήταν πολύ διαφορετικές. Τι κι αν έχουν περάσει 80 χρόνια από τότε, τι κι αν τα προγράμματα σπουδών άλλαξαν δραματικά, τι κι αν η πάλαι ποτέ ενιαία σχολή ηλεκτρολόγων-μηχανολόγων «χωρίστηκε» σε δύο ανεξάρτητες σχολές με τελείως διαφορετικά προγράμματα σπουδών και ειδικότητας, τι κι αν έγιναν τόσες αλλαγές από τότε, το ΤΕΕ θεωρεί πως μάλλον τίποτα δεν πρέπει να αλλάξει σε ότι το αφορά τα του οίκου του. Ανακάλυψε όμως ξαφνικά ότι ο χώρος των ΤΕΙ παρεμβαίνει δήθεν στις αποφάσεις του υπουργείου και έτσι επικέντρωσε όλη του την κριτική για ακόμα μια φορά στις τάξεις των κλαδικών φορέων των ΤΕΙ για τα οποία, σημειωτέον, εκκρεμεί εδώ και 30 χρόνια η έκδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους.
Αναρωτιόμαστε λοιπόν, ποιός είναι πράγματι αυτός που παρεμβαίνει συνεχώς επί 30 χρόνια στη λειτουργία της πολιτείας με αποτέλεσμα να μην έχουν εκδοθεί ακόμα τα Π.Δ. που αφορούν στην επαγγελματική κατοχύρωση των χιλιάδων Ελλήνων πτυχιούχων μηχανικών ΤΕΙ ; Η απάντηση είναι γνωστή σε όλους πλέον .
Το ΤΕΕ θα πρέπει επιτέλους, -πριν την έκδοση τέτοιων ανακοινώσεων όπως αυτή της 24ης Αυγούστου 2011-, να απαντήσει σε ένα θεμελιώδες ερώτημα. Ομιλεί ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας που εργάζεται για τη προαγωγή της επιστήμης και συμφέρον του τόπου και της τεχνικής εκπαίδευσης (μέρος της οποίας είναι και τα ΤΕΙ), ή ως συντεχνιακός φορέας των διπλωματούχων μηχανικών των οποίων εξυπηρετεί τα συμφέροντα και μόνο ;
Οφείλουμε επίσης να επισημάνουμε ότι τα ΤΕΙ από τον ιδρυτικό τους Νόμο (1404/83) είχαν ελάχιστη διάρκεια σπουδών 3,5 έτη η οποία από το 2001 και μετά έγινε 4 έτη σε όλα τα τμήματα. Η πολιτεία έχει αναγνωρίσει την ισοτιμία των ΤΕΙ με αντίστοιχα ξένα ιδρύματα όπως τα Γερμανικά Fachochschule τα οποία σήμερα έχουν μετεξελιχθεί σε πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών. Τα περί σπουδών διάρκειας 2 και 3 ετών είναι αποκυήματα φαντασίας που προέρχονται από άλλες εποχές. Οι αναφορές στα ΚΑΤΕΕ είναι τόσο ατυχείς που είναι σχεδόν ανάξιες σχολιασμού αφού μνημονεύουν ένα θεσμό ο οποίος έχει καταργηθεί εδώ και 30 χρόνια. Σε ότι αφορά δε, το μοντέλο 3+2 το οποίο κατά το ΤΕΕ δεν ισοδυναμεί με 5ετής ενιαίες σπουδές, ας μας απαντήσει πόσα εγγεγραμμένα μέλη έχει που προέρχονται από την Αγγλία ή άλλες χώρες και έχουν σπουδές με το μοντέλο αυτό ή με το 4+1 ή ακόμα και με το 3+1.
Ας είμαστε λοιπόν σοβαροί. Οι σπουδές στις πολυτεχνικές σχολές έχουν διάρκεια 5 έτη στα οποία περιλαμβάνεται και η εκπόνηση διπλωματικής εργασίας. Οι σπουδές στα ΤΕΙ έχουν διάρκεια 4 έτη στα οποία περιλαμβάνεται η εκπόνηση πτυχιακής εργασίας αλλά και ένα εξάμηνο πρακτικής εξάσκησης. Έτσι είναι διαρθρωμένη η διάρκεια σπουδών στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας ανώτατης εκπαίδευσης με Νόμους και όχι με εικασίες και ευχολόγια. Τα περί 6,5 ετών πραγματικές σπουδές στα πολυτεχνεία και τα περί 2 ετών ή 3 ετών ή 4 ετών ή δεν ξέρουμε τι άλλο στα ΤΕΙ είναι ανάξια σχολιασμού και αναφέρονται μόνο για λόγους εντυπωσιασμού.
Με αφορμή επίσης την ανακοίνωση του ΤΕΕ στην οποία αναφέρει ότι η ΕΕΤΕΜ είναι κρατικοδίαιτος φορέας αναρωτιόμαστε εύλογα, το ΤΕΕ τι ακριβώς είναι ; Δεν είναι άραγε ΝΠΔΔ ή μήπως όχι ; Διότι η ΕΕΤΕΜ όπως και οι υπόλοιποι σύλλογοι πτυχιούχων μηχανικών το μόνο βέβαιο είναι πως δεν αποτελούν ΝΠΔΔ όπως το ΤΕΕ.
Ας επιστρέψουμε όμως στην ουσία. Οι απόφοιτοι των ΤΕΙ είναι σήμερα καταξιωμένοι στη συνείδηση της κοινωνίας και στην αγορά εργασίας παρά τους περιορισμούς και τα εμπόδια που συναντούν καθημερινά στην άσκηση επαγγέλματος λόγω της επαγγελματικής ομηρίας στην οποία βρίσκονται από τη μη έκδοση των Π.Δ. για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Οι πτυχιούχοι μηχανικοί των ΤΕΙ γίνονται δεκτοί χωρίς διακρίσεις σε ΟΛΑ τα πανεπιστήμια της Ευρώπης ως μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί φοιτητές και αντιμετωπίζονται ως ισότιμοι μηχανικοί με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους ανάλογα πάντα με το ισχύον καθεστώς. Αυτή είναι η πραγματικότητα όσο κι αν δεν αρέσει σε μερικούς.
Κατά την άποψή μας, η επιθετική ανακοίνωση του ΤΕΕ σε βάρος των ΤΕΙ και των φορέων τους, προέρχεται κυρίως από την απόσυρση της διάταξης που προσπάθησαν να περάσουν στα κρυφά συγκεκριμένοι κύκλοι στο Υπουργείο και η οποία αφορούσε στη πρωτοφανή παγκοσμίως προσπάθεια, ο προπτυχιακός κύκλος σπουδών στις πολυτεχνικές σχολές να εξισωθεί με master χωρίς να έχει προηγηθεί καμία αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών που ως γνωστόν είναι ένα προπτυχιακό (και όχι μεταπτυχιακό) πρόγραμμα. Επιχειρήθηκε δηλαδή, να «χαριστεί» ένα master με συνοπτικές διαδικασίες στα μέλη του ΤΕΕ με ότι αυτό συνεπάγεται (επιδόματα, εξέλιξη κλπ). Ο καθένας λοιπόν μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.
Κλείνοντας οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο ΣΥΜΑΤΕ δεν έχει απολύτως κανένα πρόβλημα με συναδέλφους διπλωματούχους μηχανικούς οι οποίοι είναι άριστοι στη δουλειά τους και συνεργάζονται άψογα καθημερινά με χιλιάδες πτυχιούχους μηχανικούς των ΤΕΙ.
Προβαίνουμε όμως σε αυτή την ανακοίνωση διότι έχουμε χρέος να υπερασπιστούμε τις σπουδές και την αξιοπρέπεια μας. Δεν μπορούμε και δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν την έμμεση ή άμεση συκοφάντηση των σπουδών και του ρόλους μας στη κοινωνία, απ' όπου κι αν αυτή επιχειρείται.
Το ΤΕΕ θα πρέπει να καταλάβει ότι τα ΤΕΙ είναι Ανώτατα ιδρύματα και οι απόφοιτοί τους δραστηριοποιούνται πλέον σε ένα ενιαίο ευρωπαϊκό περιβάλλον και όχι στην εποχή του μεσοπολέμου ή στον 1ο παγκόσμιο πόλεμο. Ας σταματήσει επιτέλους αυτή την επιθετική πολιτική σε βάρος των αποφοίτων ΤΕΙ. Ας σταματήσει επιτέλους να επιτίθεται κατά δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στα οποία σπουδάζουν κάθε χρόνο χιλιάδες ελληνόπουλα. Κανείς δεν δικαιούται να «σαμποτάρει» έναν θεσμό που αποτελεί εθνική επένδυση και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του εθνικού συστήματος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αυτής της χώρας.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΥΜΑΤΕ