ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚOY TOMEA ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ.
Δ/ΝΣΗ :α)ΤΟΣΙΤΣΑ 1Β 106 82 β)ΒΑΡΒΑΚΗ 12 114 54 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. & Fax : 210 5241814
Website: http://www.pomitedy.gr
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Της Ένωσης Πρωτοβάθμιων Δημοσιοϋπαλληλικών Οργανώσεων Μηχανικών Τ.Ε. με την επωνυμία «Πανελλήνια Ομοσπονδία Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων» (Π.Ο.ΜΗ.ΤΕ.ΔΥ.), που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Τοσίτσα αρ. 1Β, όπως εκπροσωπείται κατά νόμο.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ
«Τη διαδικασία Διαβούλευσης για το πλαίσιο διαμόρφωσης Ενιαίου Επιμελητηριακού Φορέα των Μηχανικών»
Α. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΜΑΣ
Η Ομοσπονδία μας ιδρύθηκε το 1996 (το καταστατικό μας εγκρίθηκε με την με αρ. 1425/1996 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών και τροποποιήθηκε με την με αρ. 2922/2006 απόφαση ιδίου δικαστηρίου με α.α. καταχώρησης στα βιβλία αναγνωρισμένων σωματείων 572/ειδ. 4870) και μετέχουν σε αυτή οι πρωτοβάθμιες δημοσιοϋπαλληλικές οργανώσεις μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα, μέλη των οποίων είναι Πτυχιούχοι Μηχανικοί απόφοιτοι του Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ι.), οι οποίοι απασχολούνται σε υπηρεσίες της κεντρικής διοίκησης, σε ν.π.δ.δ. και σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού είτε με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου είτε με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (σε οργανικές θέσεις). Συνολικά, οι πρωτοβάθμιες δημοσιοϋπαλληλικές οργανώσεις που απαρτίζουν την Ομοσπονδία μας εκπροσωπούν σήμερα περίπου 7.800 άτομα.
Μεταξύ των βασικών σκοπών της ΠΟ.ΜΗ.ΤΕ.ΔΥ. (όπως αυτοί αποτυπώνονται στο άρθρο 2 του καταστατικού της) είναι η προάσπιση των επαγγελματικών και οικονομικών συμφερόντων και η προαγωγή των όρων της εξάσκησης του επαγγέλματος των πτυχιούχων μηχανικών Τ.Ε. που υπηρετούν στον δημόσιο τομέα. Ενόψει των ανωτέρω, είναι προφανές το έννομο συμφέρον και το ισχυρό ενδιαφέρον του φορέα μας σε σχέση με την διαδικασία Διαβούλευσης για το πλαίσιο διαμόρφωσης Ενιαίου Επιμελητηριακού Φορέα των Μηχανικών, που προωθείται στην ιστοσελίδα του Υφυπουργού Παιδείας κ. Ι. Πανάρετου (http://ypepth.opengov.gr/panaretos/). Ούτως ή άλλως, ο κεντρικός άξονας της συγκεκριμένης Διαβούλευσης (Δημιουργία Ενιαίου Επιμελητηριακού Φορέα Μηχανικών) αποτέλεσε βασικό αντικείμενο παρέμβασης της Ομοσπονδίας μας κατά τη διάρκεια της νομοτεχνικής επεξεργασίας μίας σειράς σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών αποφοίτων ΑΤΕΙ από το Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς η ΠΟΜΗΤΕΔΥ υπέβαλε τον Ιανουάριο του 2011 σχετικό υπόμνημα προς την αρμόδια Εισηγήτρια του Τμήματος Ε΄, εκθέτοντας τις απόψεις της επί των σχεδίων και επισημαίνοντας ρυθμίσεις που αντιβαίνουν το κοινοτικό κεκτημένο, το Σύνταγμα και την υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία.
Β. ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ
Η Ομοσπονδία μας χαιρετίζει θερμά την πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης (εφεξής ΥΠΕΘΔΒ) να αξιοποιήσει τις τεχνικές της ανοικτής διακυβέρνησης για την έναρξη του δημόσιου διαλόγου ως προς ένα ιδιαίτερα κρίσιμο πλέγμα παρεμβάσεων για τους μηχανικούς. Η ανοικτή διακυβέρνηση συνδυάζει κρίσιμα πολιτικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά, καθώς βασίζεται σε ένα πλαίσιο αρχών όπως η διαφάνεια, η διαβούλευση, η λογοδοσία και η αποκέντρωση, ενώ αξιοποιεί εφαρμογές και εργαλεία ανοικτού κώδικα με στόχο τη δημιουργία καλών πρακτικών που θα καθιερωθούν ως τρόπος διακυβέρνησης.
Στο επίκεντρο της ανοικτής διακυβέρνησης είναι οι ανάγκες των πολιτών για πληροφόρηση, για αξιοκρατία και για συμμετοχή στη διαδικασία διαμόρφωσης των αποφάσεων.
Με βάση τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού, η διαδικασία της «Ανοικτής Διακυβέρνησης» προωθείται μέσω ενός ειδικού οριζόντιου Διαδικτυακού Τόπου (www.opengov.gr) και περιλαμβάνει τέσσερις διαδοχικές φάσεις:
(α) Προετοιμασία: Η ομάδα του opengov σε συνεργασία με τους αρμόδιους συνεργάτες του εκάστοτε Υπουργείου προετοιμάζουν αντίστοιχα την ιστοσελίδα και το υλικό της διαβούλευσης και μεριμνούν για τη συνολική έγκριση του περιεχομένου από το γραφείο του πρωθυπουργού.
(β) Δημόσιος σχολιασμός: Μόλις εγκριθεί, η διαβούλευση δημοσιεύεται και είναι ανοικτή σε σχολιασμό. Οι αρμόδιοι συνεργάτες κάθε υπουργείου διαβάζουν και εγκρίνουν τη δημοσίευση των εισερχόμενων σχολίων (moderation)
(γ) Eπεξεργασία συμπερασμάτων: Όταν παρέλθει η χρονική προθεσμία για τη διαβούλευση, το Υπουργείο στέλνει ευχαριστήριο κείμενο που περιλαμβάνει και τα πρώτα συμπεράσματα. Tαυτόχρονα, επεξεργάζεται τα σχόλια των πολιτών συντάσσοντας έκθεση επί της διαβούλευσης η οποία προβλέπεται από το άρ. 85 παρ. 3 του Κανονισμού της Βουλής.
(δ) Ολοκλήρωση : Όταν αναρτηθεί ο ψηφισμένος νόμος και η έκθεση επί των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης η διαβούλευση θεωρείται ολοκληρωμένη.
Γ. Η ΕΦΑΡΜΟΓΉ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΘΔΒ
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης ξεκίνησε στις 6 Απριλίου 2011 μία διαδικασία Διαβούλευσης για το πλαίσιο διαμόρφωσης Ενιαίου Επιμελητηριακού Φορέα των Μηχανικών, με ανάρτηση σχετικής ανακοίνωσης στην ιστοσελίδα του Υφυπουργού Παιδείας κ. Ι. Πανάρετου (http://ypepth.opengov.gr/panaretos/).
Η σχετική διαδικασία δεν αναρτήθηκε στο κεντρικό Διαδικτυακό Τόπο της «Ανοικτής Διακυβέρνησης» (www.opengov.gr), ούτε ως πεδίο των γενικών διαβουλεύσεων (εμφανίζονται στην αρχική σελίδα ως Διαβουλέυσεις / Ανακοινώσεις), ούτε ως πεδίο των θεματικών διαβουλεύσεων ανά Υπουργείο (εμφανίζονται στη σελίδα «Περιεχόμενο ανά Υπουργείο».
Επίσης, η διαδικασία αυτή δεν εμφανίζεται στο κεντρικό Διαδικτυακό Τόπο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία της «Ανοικτής Διακυβέρνησης».
Επομένως, είναι σαφές ότι η σχετική διαδικασία παραβιάζει κατάφωρα τις αρχές της οριζόντιας «Ανοικτής Διακυβέρνησης» από επιχειρησιακή άποψη, καθώς όχι μόνο δεν εξασφαλίζει την απαραίτητη δημοσιότητα αλλά φαίνεται ότι αποτελεί πρωτοβουλία ενός μέλους της Κυβέρνησης και όχι του αρμόδιου Υπουργείου. Παράλληλα, προσβάλλει τις θεμελιώδεις υποχρεώσεις της διαφάνειας και της λογοδοσίας της δημόσιας διοίκησης, επαναφέροντας εκ νέου προς συζήτηση ένα ζήτημα που δεν εμπίπτει πλέον στην αρμοδιότητα της κεντρικής διοίκησης (Δημιουργία Ενιαίου Επιμελητηριακού Φορέα Μηχανικών), καθώς αποτελεί βασικό αντικείμενο ελέγχου στο πλαίσιο της νομοτεχνικής επεξεργασίας μίας σειράς σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών αποφοίτων από το Συμβούλιο της Επικρατείας, τα οποία το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης απέστειλε τον Δεκέμβριο του 2010 και ακόμα εκκρεμούν στο αρμόδιο Τμήμα Ε΄.
Η προσεκτική ανάγνωση του κειμένου της διαβούλευσης αναδεικνύει, όμως, και σημαντικά προβλήματα ως προς την τήρηση των ουσιαστικών αρχών της οριζόντιας «Ανοικτής Διακυβέρνησης». Και τούτο διότι:
(α) Το κείμενο της διαβούλευσης αναφέρει ότι «Είναι κοινά αποδεκτή και αποτελεί πολιτική της κυβέρνησης η αναγκαιότητα να υπάρχουν ενιαίοι επαγγελματικοί φορείς ανά ειδικότητα οι οποίοι θα στεγάζουν όλους όσους έχουν παραπλήσιες ειδικότητες. Οι φορείς αυτοί θα έχουν και την ευθύνη της πιστοποίησης και εξέλιξης των μελών τους.
Αναρωτιόμαστε σε ποιο πολιτικό κείμενο της κυβέρνησης υπάρχει η συγκεκριμένη πρόβλεψη. Σε κάθε περίπτωση, καλούμε τους χειριστές της διαδικασίας διαβούλευσης να αναρτήσουν το σχετικό κείμενο στην ιστοσελίδα της διαβούλευσης.
(β) Το κείμενο της διαβούλευσης αναφέρει ότι «Την πρακτική αυτή έχει υιοθετήσει και η ΕΕ (βλ. Higher Education and Training Awards, EUR-ACE Framework Standards for the Accreditation of Engineering Programmes)».
Εξετάζοντας την πρώτη ιστοσελίδα (Higher Education and Training Awards), διαπιστώσαμε με έκπληξη ότι δεν αντιστοιχεί σε ιστοσελίδα οργάνου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά σε ιστοσελίδα μίας μονάδας της Ιρλανδικής Κυβέρνησης που ασχολείται με θέματα πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων. Η δεύτερη ιστοσελίδα απλώς δεν ήταν προσβάσιμη!!!
(γ) Το κείμενο της διαβούλευσης αναφέρει ότι «Στην προσπάθεια αυτή έγιναν επανειλημμένες συσκέψεις του Υφυπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων με Πρυτάνεις, Προέδρους ΤΕΙ, το Τεχνικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο, την Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών, αλλά και με τα μέλη της επιτροπής που ορίστηκε στην τελευταία κοινή συνεδρίαση των Συμβουλίων Ανωτάτης Πανεπιστημιακής και Ανωτάτης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Σε όλες τις συζητήσεις και συσκέψεις, κοινή είναι η διαπίστωση ότι είναι θέμα άμεσης προτεραιότητας η αντιμετώπιση και διευθέτηση των εκκρεμών και συγχρόνων ζητημάτων, στη βάση μιας συνολικής πολιτικής υπό τη διαχείριση και ευθύνη ενός επιμελητηριακού – επιστημονικού φορέα.
Για την συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος έχει διαπιστωθεί η ανάγκη ίδρυσης-οργάνωσης, (αρχές και δομή), και λειτουργία, (αρμοδιότητες, κανονισμοί), ενιαίου ανά ομάδα ειδικοτήτων επιμελητηριακού – επιστημονικού φορέα».
Αναρωτιόμαστε με έκπληξη ποια κείμενα επιβεβαιώνουν τις υποθέσεις περί «κοινών διαπιστώσεων» και «ανάγκης ίδρυσης, οργάνωσης και λειτουργίας ενιαίου ανά ομάδα ειδικοτήτων επιμελητηριακού – επιστημονικού φορέα». Σε κάθε περίπτωση, καλούμε τους χειριστές της διαδικασίας διαβούλευσης να αναρτήσουν τα σχετικά κείμενα στην ιστοσελίδα της διαβούλευσης, ώστε να ενημερωθούμε από πρωτογενείς πηγές τόσο για τα αποτελέσματα των συσκέψεων του Υφυπουργού (προφανώς τηρήθηκαν πρακτικά), όσο ιδίως για τα πορίσματα της Επιτροπής για τη μεταρρύθμιση των Επιμελητηριακών Φορέων που ορίσθηκε στην τελευταία κοινή συνεδρίαση των Συμβουλίων Ανωτάτης Πανεπιστημιακής και Ανωτάτης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
(δ) Το κείμενο της διαβούλευσης αναφέρει σε σχέση με το Διευρυμένο ΤΕΕ «Αναφερόμαστε ουσιαστικά σε ένα φορέα όπως αυτόν που δημιουργήθηκε στην Ιρλανδία (Institute of Engineers Ireland) με την νομοθετική πράξη του 1969 (Charter Amendment, ACT) ή όπως αυτόν της Πορτογαλίας (βλ. Ordem dos Engenheiros)».
Χαιρετίζουμε με ενδιαφέρον τις αναφορές σε άλλα υποδείγματα νομοθετικών ή κανονιστικών ρυθμίσεων, ιδίως από χώρες που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα ύφεσης και οικονομικής ανάπτυξης με την Ελλάδα. Για να εξασφαλισθεί, όμως, η απρόσκοπτη ενημέρωση των χιλιάδων ενδιαφερομένων μηχανικών, καλούμε τους χειριστές της διαδικασίας διαβούλευσης να αναρτήσουν το σχετικά κείμενα στην ιστοσελίδα της διαβούλευσης. Ζητούμε, επίσης, να εντοπισθούν και να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης καλές πρακτικές και άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους όρους άσκησης του επαγγέλματος των μηχανικών, ώστε να αναδειχθούν οι δυνατότητες εφαρμογής και άλλων μοντέλων εκτός από της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας.
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΛΟΓΟΥΣ ΖΗΤΟΥΜΕ
Να καλυφθούν τα επιχειρησιακά κενά της συγκεκριμένης διαδικασίας διαβούλευσης με την άμεση απόσυρση της από την συγκεκριμένη ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Δια Βίου Μάθησης
Να διαμορφωθεί ένα νέο κείμενο ουσιαστικής διαβούλευσης μετά την ολοκλήρωση της νομοτεχνικής επεξεργασίας των σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών αποφοίτων από το Συμβούλιο της Επικρατείας
Να αναρτηθούν στη νέα διαδικασία διαβούλευσης όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά κείμενα, πορίσματα και εκθέσεις που θα επιτρέψουν την ουσιαστική εκτίμηση των στόχων και του περιεχομένου της διαβούλευσης, με βάση τις θεμελιώδεις υποχρεώσεις της διαφάνειας και της λογοδοσίας της δημόσιας διοίκησης απέναντι στους πολίτες και τους συλλογικούς τους φορείς
Αθήνα, 4 Μαΐου 2011 Για την ΠΟ.ΜΗ.ΤΕ.ΔΥ.
Ο Πρόεδρος
Κωνσταντίνος Αγγελίδης