Παρασκευή 12 Ιουνίου 2009

Αντιδράσεις για την αναβάθμιση των ΤΕΙ

Απο το Βήμα
12/06/2009
ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ

Διαμαρτύρονται οι πανεπιστημιακοί για τη μερική ενσωμάτωσή τους στα ΑΕΙ μέσω της προπτυχιακής συνεργασίας

Την ερχόμενη εβδομάδα που ανοίγει ξανά η Βουλή κατατίθεται για ψήφιση το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα ΤΕΙ. Οπως έχει ήδη γράψει «Το Βήμα», με το νομοσχέδιο κλείνουν τα τμήματα των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) περιορισμένης ζήτησης που δεν δέχονταν εισακτέους τα τελευταία χρόνια λόγω της βαθμολογικής βάσης του δέκα, ενώ ταυτόχρονα μπαίνουν οι «βάσεις» για τη ρύθμιση και τον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των υποψηφίων τους.

Παράλληλα όμως με τις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου θεσμοθετείται η συνεργασία πανεπιστημίων και ΤΕΙ και σε προπτυχιακό επίπεδο σε περιπτώσεις ομοειδών τμημάτων που βρίσκονται στην ίδια περιφέρεια της χώρας. Η νομοθετική αυτή κίνηση θεωρείται η πρώτη για τη μερική ενσωμάτωση πανεπιστημίων και ΤΕΙ, καθώς ως σήμερα η συνεργασία τους γινόταν μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

Πάντως κύριος στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η άμεση «χαρτογράφηση» των τεχνολογικών ιδρυμάτων και η κατάργηση όσων από αυτά δεν προσελκύουν το ενδιαφέρον των σπουδαστών. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου:

* Με απόφαση του υπουργού Παιδείας που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Ανωτάτης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ) και απόφαση της συνέλευσης του ΤΕΙ μπορούν να αλλάξουν γνωστικό αντικείμενο, να μετονομαστούν ή να συγχωνευθούν τμήματα του ιδρύματος.

* Τμήματα ΤΕΙ στα οποία ο αριθμός των κατ΄ έτος εγγεγραμμένων σπουδαστών είναι μικρότερος του 10% του αριθμού των εισακτέων στο τμήμα για πέντε συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη μπορούν με την παραπάνω διαδικασία να αλλάζουν γνωστικό αντικείμενο, να μετονομάζονται ή να συγχωνεύονται υποχρεωτικά με άλλο τμήμα συναφούς γνωστικού αντικειμένου που λειτουργεί στο ίδιο ΤΕΙ. Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί για οποιονδήποτε λόγο η διαδικασία αυτή, μπορεί με απόφαση του υπουργού Παιδείας και γνώμη του ΣΑΤΕ να διακόπτεται υποχρεωτικά η λειτουργία τους και να αναστέλλεται η εγγραφή και εισαγωγή σπουδαστών σε αυτά. Κατ΄ επέκταση, αν μια σχολή ΤΕΙ μείνει μόνο με ένα τμήμα αν κλείσουν τα υπόλοιπα που υπάγονταν σε αυτήν, εξακολουθεί να ονομάζεται σχολή.

* Ρυθμίζονται τα θέματα καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΤΕΙ. Με την ψήφιση του νόμου τα σχετικά με την επαγγελματική κατοχύρωση των πτυχιούχων νεοϊδρυθέντων τμημάτων ΤΕΙ καθορίζονται πλέον μαζί με τα Προεδρικά Διατάγματα ίδρυσής τους. Επίσης με Προεδρικά Διατάγματα που εκδίδονται από τον υπουργό Παιδείας ύστερα από γνώμη του ΣΑΤΕ, μπορούν να καθορίζονται και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων ήδη υφισταμένων τμημάτων ΤΕΙ τα οποία και εκκρεμούν.

* Τα ΤΕΙ αποκτούν εργαστήρια, όπως και τα πανεπιστήμια, με στόχο την ανάπτυξη και προώθηση της έρευνας, τη δημιουργία ερευνητικών «πυρήνων» στο εσωτερικό τους και την υποστήριξη της διαδικασίας αξιολόγησής τους. Τα εργαστήρια αυτά θα συνδέουν τα ΤΕΙ με εκπαιδευτικά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα της χώρας μας ή του εξωτερικού, εφόσον οι επιστημονικοί στόχοι τους είναι συναφείς. Τα εργαστήρια θα διευθύνονται από ένα μέλος εκπαιδευτικού προσωπικού της βαθμίδας του καθηγητή του αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου που ανήκει στο ίδιο τμήμα. Τα έσοδα των εργαστηρίων αυτών θα προέρχονται από: α) την εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων για λογαριασμό του τμήματός τους ή και τρίτων, β) τη διάθεση ερευνητικών και εν γένει επιστημονικών προϊόντων και τις κληρονομιές, δωρεές ή κληροδοτήματα του ΤΕΙ στο οποίο υπάγονται.

* Τμήματα ΤΕΙ μπορούν να συνεργάζονται με αντίστοιχα ή ομοειδή τμήματα πανεπιστημίων που έχουν την έδρα τους στην ίδια περιφέρεια, για την από κοινού διοργάνωση και διεξαγωγή μαθημάτων ή άλλων συστατικών στοιχείων του προγράμματος προπτυχιακών σπουδών και ιδίως για την παρακολούθηση παραδόσεων, σεμιναρίων, φροντιστηριακών ασκήσεων ή εργαστηρίων, την πρακτική άσκηση, την εκπόνηση διπλωματικών ή πτυχιακών εργασιών και τη διενέργεια των εξετάσεων, με την ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών πανεπιστημίων και των σπουδαστών ΤΕΙ.

* Οι πρόεδροι των ΤΕΙ αποκτούν τη δυνατότητα να κάνουν τον τυπικό έλεγχο στις εξελίξεις του διδακτικού προσωπικού, όπως ακριβώς και οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων.

Τ έλος, όπως γίνεται και στα πανεπιστήμια, οι καθηγητές των ΤΕΙ που αποχωρούν λόγω συμπλήρωσης του προβλεπομένου ορίου ηλικίας, μπορούν να συνεχίσουν να επιβλέπουν διδακτορικά, να συμμετέχουν σε όσα ερευνητικά προγράμματα είχαν ξεκινήσει, να διατηρούν τις θέσεις τους σε διοικητικά συμβούλια Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου ή σε κάθε είδους επιτροπές στις οποίες έχουν διοριστεί πριν από την αποχώρησή τους και μπορούν σε συμμετέχουν σε επιτροπές για την κρίση συναδέλφων τους. Ακόμη μπορούν να παραδίδουν μεταπτυχιακά μαθήματα και να διδάσκουν σε Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails