Τετάρτη 28 Αυγούστου 2019

Επιστολή ΔΑΚΕ Μηχανικών Τ.Ε προς τον Υπουργό Εργασίας






Αθήνα 28/08/2019                                             
                         
Προς : κο Γιάννη Βρούτση
            Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων


Θέμα: Παρατηρήσεις και Επισημάνσεις αναφορικά με την Υπουργική Απόφαση  – 43726/ 8 Ιουνίου 2019- ΑΡ. ΦΕΚ : 2208



Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Σας ευχόμαστε συγχαρητήρια και καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο που σας έχει ανατεθεί από τον πρωθυπουργό μας κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Στα πλαίσια της άσκησης των αρμοδιοτήτων μας ως Τεχνικοί Ασφαλείας, θα θέλαμε να σας εκθέσουμε ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε κατά την προσπάθειά μας να υποστηρίξουμε την έγκαιρη εφαρμογή των  διατάξεων και να ζητήσουμε τη βοήθειά σας ως προς την επίλυσή του.
Η εν λόγω αναφερόμενη απόφαση (43726/ 8 Ιουνίου 2019- ΑΡ. ΦΕΚ : 2208 Παροχή Μέσων Ατομικής Προστασίας σε υπαλλήλους των Ο.Τ.Α Α ΚΑΙ Β βαθμού και των νομικών προσώπων αυτών και μέτρα προληπτικής ιατρικής ) επί της αρχής ,θα μπορούσε  να θεωρηθεί έως θετικό βήμα στο τμήμα που αφορά την εισαγωγή των νέων ειδικοτήτων απασχόλησης στους ΟΤΑ Α ΚΑΙ Β  Βαθμού  και την κάλυψη αυτών με μέσα ατομικής προστασίας λύνοντας σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα που είχε παρατηρηθεί με την απόρριψη κονδυλίων από τα ελεγκτικά όργανα καθώς δεν υπήρχε προηγούμενη αναφορά σε προηγούμενα Προεδρικά Διατάγματα , Αποφάσεις κ.λ.π. Παρόλα αυτά, παρατηρούνται πάρα πολλά σημεία, τα οποία αντί  να επιλύουν τα προβλήματα, θεωρούμε ότι  δημιουργούν καινούρια. Αναλυτικότερα θεωρούμε ότι :


1.      Παρατηρείται μια υπερβολή στην παροχή μέσων ατομικής προστασίας πέραν του δέοντος.

2.      Η παραπάνω απόφαση, είναι δεσμευτική και δεν δίνεται η δυνατότητα επιστημονικής αξιολόγησης του κινδύνου από τον Τεχνικό Ασφαλείας, ανάλογα με τις ειδικότερες συνθήκες εργασίας κάθε εργαζόμενου ατομικά.
3.      Δεν μπορεί να προϋπολογιστεί το κονδύλιο με το οποίο θα επιβαρυνθούν οι προϋπολογισμοί των ΟΤΑ (σοβαρότατο θέμα με συνέπειες οι οποίες δεν μπορούν να εκτιμηθούν).

4.      Παρατηρούνται λάθη όπως για παράδειγμα στους Ηλεκτρολόγους εγκαταστάσεων δημοτικού φωτισμού όπου απαιτείται η παροχή μάσκας ηλεκτροσυγκόλλησης και ποδιά ηλεκτροσυγκολλητή, ανεξάρτητα αν παρέχουν την συγκεκριμένη υπηρεσία. Μέσα Ατομικής Προστασίας τα οποία δεν απαιτούνται στην εν λόγω ειδικότητα μιας και το αντικείμενο εργασίας τους δεν περιλαμβάνει τέτοιου τύπου εργασία αλλά βάση της ισχύουσας νομοθεσίας κατέχουν τις απαιτούμενες άδειες ηλεκτροσυγκολλητή και συνεπώς προβλέπονται τα συγκεκριμένα ΜΑΠ.
Υπάλληλοι με ίδια ειδικότητα αλλά σε άλλη θέση εργασίας παίρνουν τα ίδια ΜΑΠ χωρίς να αξιολογείται ο κίνδυνος στον οποίο εκτίθενται για την τεκμηρίωση της απαίτησης των εν λόγω ΜΑΠ. Ένα από τα σημεία το οποίο προκαλεί σύγχυση, δαπάνη η οποία δεν έχει λόγο να υφίσταται κλπ.

5.      Μέσα ατομικής προστασίας σε όλους τους μηχανικούς των Τεχνικών Υπηρεσιών ανεξάρτητα αν κάνουν δουλειά γραφείου ή εργάζονται σε εργοτάξιο.

6.      Γυαλιά για Η/Υ σε όσους χρησιμοποιούν οθόνες οπτικής απεικόνισης.
Μέσο ατομικής προστασίας το οποίο  δεν θεωρείται χρήσιμο μιας και οι οθόνες πλέον είναι πιστοποιημένες και διαθέτουν τα απαιτούμενα φίλτρα τα οποία καλύπτουν την  ανάγκη η οποία υπήρχε με τις οθόνες παλαιού τύπου.
Ένα κοστολόγιο μη χρήσιμο, αρκετά μεγάλο χωρίς καμία ουσία.

7.      Σύμφωνα λοιπόν με την παράγραφο 6 η εν λόγω Υπουργική Απόφαση επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των ΟΤΑ με ένα επιπλέον κοστολόγιο το οποίο αφορά την παροχή γάλακτος νωπού ή εβαπορέ σε πάρα πολύ μεγάλες ποσότητες μιας και τα γυαλιά για Η/Υ υπολογιστές θεωρούνται μέσο ατομικής προστασίας και άμεσα είναι δικαιούχοι και όλοι οι Διοικητικοί Υπάλληλοι των ΟΤΑ.
Άξιο δε απορίας το γάλα σε τι ακριβώς συμβάλει στην ασφάλεια των εργαζομένων.

8.      Οι ΟΤΑ επιβαρύνονται με ένα τεράστιο κονδύλιο το οποίο αφορά την πληθώρα των ιατρικών εξετάσεων οι οποίες απαιτούνται καθώς και με τα απαραίτητα εμβόλια.
Σοβαρό θέμα αποτελούν οι εν λόγω ενέργειες  στους εργαζόμενους με διάφορες μορφές συμβάσεων (2μηνη απασχόληση, 3μηνη , 8μηνη κλπ) μιας και εκ των πραγμάτων είναι αδύνατο οι ΟΤΑ να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν για πολλούς λόγους.

9.      Δίνεται ένα πρότυπο Φύλλο Εκτίμησης Επαγγελματικού Κινδύνου με μια πολυπλοκότητα η οποία δεν βοηθάει στην σωστή ανάλυση των κινδύνων και απόφαση για τις περαιτέρω ενέργειες και δεν επιτρέπει επί της ουσίας στον Τεχνικό Ασφαλείας να κάνει αξιολόγηση χρησιμοποιώντας την επιστημονική του κατάρτιση.
Στην εν λόγω Εκτίμηση έχει προσαρτηθεί και ζητείται από τον Τεχνικό Ασφαλείας σαν Κίνδυνος η χρήση αλκοόλ και ως απαιτούμενο μέτρο/ ενέργεια η απαγόρευση χρήσης αλκοόλ πριν και κατά την εργασία.
Άξιο απορίας το πώς μπορεί να αξιολογηθεί ο εν λόγω κίνδυνος και όλα τα υπόλοιπα στον εν λόγω κίνδυνο. (ΑΡ. ΣΕΛΙΔΑΣ 24753)
Την στιγμή που απαγορεύεται η χρήση αλκοόλ κατά την ώρα εργασίας

10.  Όσον αφορά την συγκριτική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των συστημάτων ΥΑΕ στην τοπική αυτοδιοίκηση:
Επιλέχθηκε το Φινλανδικό Φόρουμ Μηδενικών Ατυχημάτων το οποίο εντάσσει μέσα στα πλαίσια της Υπουργικής Απόφασης την ανάρτηση των Εκτιμήσεων Επαγγελματικού Κινδύνου στο ΟΠΣΕ, την  συνεχή μέτρηση διαφόρων συντελεστών και την αποστολή των στοιχείων προς επεξεργασία σε διάφορους Φορείς.
·        Η εν λόγω απαίτηση θα πρέπει να διερευνηθεί ως προς την ασφάλεια αυτής και την τυχόν διαρροή προσωπικών δεδομένων αλλά και γενικότερα δεδομένων των ΟΤΑ.
·        Επίσης με βάση το Νόμο 3850/2010 θα πρέπει να ερευνηθεί κατά πόσο εξασφαλίζεται το επαγγελματικό απόρρητο το οποίο πρέπει να τηρεί ο Τεχνικός Ασφαλείας και ο Ειδικός Ιατρός Εργασίας.
·        Επίσης η συλλογή, αξιολόγηση, υποβολή αλλά και όλοι οι απαιτούμενοι έλεγχοι και αυτοψίες που πρέπει να γίνουν είναι εκτός των συμβατικών υποχρεώσεων του Τεχνικού Ασφαλείας και δεν δύναται να ολοκληρωθούν κατά την διάρκεια των επισκέψεων του με βάση τις ελάχιστες ώρες απασχόλησης.
·        Υπάρχουν δείκτες αξιολόγησης υποκειμενικοί (π.χ. η αξιολόγηση των ελαστικών των οχημάτων). Πόσο εφικτό είναι να αξιολογηθούν τα ελαστικά όλων των αυτοκινήτων, μηχανημάτων έργου κλπ εντός του ωραρίου επισκέψεων και με ποια κριτήρια.
·        Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους κάδους απορριμμάτων τον ΟΤΑ Α Βαθμού, στην Υπουργική Απόφαση ζητείται να αξιολόγηση αυτών και πολλά άλλα τα οποία δεν είναι άμεσα εφικτά να γίνουν εντός του χρόνου απασχόλησης του Τεχνικού Ασφαλείας.

Κύριε Υπουργέ,
Ζητούμε συνάντηση μαζί σας και σας δηλώνουμε ότι είμαστε στη διάθεσή σας να συμβάλλουμε στο έργο σας δουλεύοντας δίπλα σας παρέχοντας σε εσάς και στους συνεργάτες σας τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκτήσαμε ύστερα από τη χρόνια ενασχόλησή μας με θέμα.


Τα μέλη της Πανελλήνιας ΔΑΚΕ Μηχανικών Τ.Ε.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails