12/07/2015
Ορατός είναι ο κίνδυνος τα πτυχία να μην αναγνωρίζονται στο εξωτερικό - O «πονοκέφαλος» του νέου συστήματος πιστωτικών μονάδων
Η
αλλαγή κλονίζει τους όρους κινητικότητας των Ελλήνων φοιτητών προς τα
ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, κυρίως μέσω του προγράμματος Erasmus.
Στα
οξύτατα προβλήματα που μαστίζουν τα ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ/ΤΕΙ θα προστεθεί και ο
«πονοκέφαλος» του νέου συστήματος πιστωτικών μονάδων που προωθεί το
υπουργείο Παιδείας. Για το θέμα υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις από τα
ιδρύματα που κατηγορούν τον υπουργό Αριστείδη Μπαλτά για εξυπηρέτηση
συντεχνιακών συμφερόντων των πολυτεχνείων. Την ίδια στιγμή, ορατός είναι
ο κίνδυνος τα πτυχία να μην αναγνωρίζονται στο εξωτερικό λόγω της
απομόνωσης της χώρας.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Ειδικότερα,
στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας αλλάζει το σύστημα των
πιστωτικών μονάδων που «δίνει» κάθε μάθημα ώστε ένας φοιτητής να πάρει
πτυχίο. Εως τώρα τα μαθήματα αντιστοιχούσαν σε πιστωτικές μονάδες, αλλά
το υπουργείο Παιδείας καθιερώνει τις εκπαιδευτικές μονάδες, γράφει η
Καθημερινή. Συγκεκριμένα, το άρθρο 11 λέει ότι «το πρόγραμμα σπουδών
δύναται να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό Εκπαιδευτικών Μονάδων
(Ε.Μ.). Οι Ε.Μ. ισούνται με το σύνολο των εβδομαδιαίων ωρών θεωρητικής
διδασκαλίας, εργαστηριακής εκπαίδευσης, εκπαίδευσης υπό μορφήν θεμάτων,
εργασίας πεδίου και άλλων εφαρμοσμένων μεθόδων διδασκαλίας και εξετάσεων
προσαυξημένο κατά τον αριθμό των ωρών που αντιστοιχούν στον επιπλέον
φόρτο εργασίας του φοιτητή, ο οποίος υπολογίζεται κατ’ ελάχιστα ίσος με
το σύνολο των ωρών της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο αριθμός των Ε.Μ.
ενός εξαμηνιαίου μαθήματος διαιρούμενος διά 30 αποτελεί τις Ισοδύναμες
Εκπαιδευτικές Μονάδες του μαθήματος, οι οποίες ισοδυναμούν με τις
πιστωτικές μονάδες του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μεταφοράς και Συσσώρευσης
Πιστωτικών Μονάδων (ECTS)». Δηλαδή, τα ΑΕΙ θα υιοθετήσουν ένα σύστημα
ελληνικής κοπής.
Σύγχυση
Η
αλλαγή δημιουργεί σύγχυση στην αντιστοίχιση των ελληνικών με τα
ευρωπαϊκά πτυχία και κλονίζει τους όρους κινητικότητας των Ελλήνων
φοιτητών προς τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, κυρίως μέσω του προγράμματος
Erasmus. «Το άρθρο είναι πιστό στις αντιευρωπαϊκές ιδεοληψίες των
συντακτών και την πρόθεσή τους να θάψουν τη φιλοσοφία του ECTS» λέει ο
Γιάννης Θεοδωράκης, καθηγητής και μέλος του Συμβουλίου στο Πανεπιστημίου
Θεσσαλίας. Τα πανεπιστήμια θα χρειαστούν σημαντικό χρόνο για να
εναρμονιστούν στο νέο σύστημα. «Το ECTS θεσπίστηκε το 1989 στο πλαίσιο
του Erasmus. Ενίσχυσε την κινητικότητα των Ελλήνων φοιτητών στην Ευρώπη
και καθιστά την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση περισσότερο ελκυστική
για τους ξένους φοιτητές», προσθέτει ο καθηγητής και αναπληρωτής
πρόεδρος του Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Γιώργος Νάκος,
τονίζοντας ότι «στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, δεν υπάρχει κατευθείαν
σύνδεση με τον χρόνο διδασκαλίας και με τον φόρτο εργασίας. Κατά
συνέπεια, με τη νέα ρύθμιση, οι πιστωτικές μονάδες θα περιέχουν μεγάλο
βαθμό αυθαιρεσίας».
Βεβαίως,
υπάρχουν αντιδράσεις και για τη ρύθμιση που λέει ότι τα πτυχία από
σχολές πενταετούς φοίτησης –όπως του ΕΜΠ από το οποίο προέρχεται ο κ.
Μπαλτάς– αναγνωρίζονται σε επίπεδο master. Χαρακτηριστικά,
πανεπιστημιακός έκανε λόγο στην «Καθημερινή» για «χωρισμό σε πατρικίους
και πληβείους που θα δημιουργήσει πληγές στα ΑΕΙ», ενώ οξύτερες είναι οι
αντιδράσεις από τα ΤΕΙ. Η Ομοσπονδία Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα
Ανωτάτης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων τονίζει ότι «οι ρυθμίσεις του
έχουν μοναδικό στόχο να πλήξουν θεσμικά τα ΤΕΙ και να υποβαθμίσουν
επαγγελματικά και ακαδημαϊκά τους αποφοίτους τους. Η αριστερή κυβέρνηση
και ο υπουργός Παιδείας, προφανώς υπηρετώντας τη συντεχνία του ΤΕΕ,
δικαιώνουν ένα χρόνιο και παράλογο αίτημα, προσφέροντας μεταπτυχιακό
τίτλο σε όλους τους αποφοίτους των πολυτεχνείων ανεξαρτήτως ηλικίας,
εφευρίσκοντας την ελληνική πατέντα χορήγησης αυτόματου αναδρομικού
μεταπτυχιακού τίτλου».
Από
την άλλη, πάντως, καθηγητές του ΕΜΠ ανέφεραν στην «Κ», ότι σε πολλά
ευρωπαϊκά πανεπιστήμια γίνεται αυθαίρετος υπολογισμός των πιστωτικών
μονάδων, με στόχο να παρουσιάζονται αναβαθμισμένες οι σπουδές.
Επιχείρημα, επίσης, των ίδιων είναι ότι τα μεγάλα και φημισμένα ΑΕΙ της
Ευρώπης δεν έχουν υιοθετήσει το σύστημα διάρθρωσης σπουδών που ορίζει η
Διακήρυξη της Μπολόνια (3 χρόνια προπτυχιακά, 2 μεταπτυχιακά, 3
διδακτορικό), πάνω στο οποίο βασίζεται το ECTS.